Australopithecus sediban lantio.
Australopithecus sediban lantio.

Viime vuonna julkistettu uusi ihmisen sukulainen pistää sukupuutamme uusiksi. 

Etelä-Afrikan Malapasta kolme vuotta sitten löydetty, vuosi sitten julkistettu, Australopithecus sedibaksi nimetty hominini on osoittautunut niin ainutlaatuiseksi yhdistelmäksi primitiivisiä ja moderneja piirteitä, että tutkijat esittävät sitä varhaiseksi Homoksi.

"Lukuiset kehittyneet piirteet aivoissa ja kehossa tekevät Au. sedibasta paremman kandidaatin lajimme nestoriksi kuin esimerkisi Homo habiliksen", sanoo fossiileja analysoineen 80-päisen tutkimusryhmän johtaja Lee Berger Witwatersrandin yliopistosta.

Malapasta on kaivettu esiin yli 220 luuta, jotka kuuluvat viidelle eri homininiyksilölle. Nyt Science-lehti julkaisi peräti viisi artikkelia kahden Au. sediba-yksilön tutkimuksista.

Tulokset haastavat muun muassa oletuksen, että ihmisen lantio muuntui aivojen kasvun myötä. Uusi näyttö vihjaa myös, että Au. sediba on saattanut kyetä käyttämään työkaluja.

Au. sediba-fossiilien ikä saatiin haarukoitua 1,977 miljoonaa vuotta vanhoiksi. Fossiilit itse ovat liian vanhoja ajoitettaviksi – esimerkiksi radiohiiliajoitus yltää vain noin 50 000 vuoden päähän – joten tutkijat analysoivat kiviainesta niiden ympärillä. Robyn Pickering Melbournen yliopistosta hyödynsi uraani-lyijy-ajoitusta sekä paleomagneettista ajoitusta, jossa mineraalien ikää arvioidaan maan magneettikentän vaihtelun avulla.

Fossiilien vanhuus yllätti tutkijat, koska Au. sedibassa on niin ilmeisiä ihmismäisiä piirteitä.

Kristian Carlson Witwatersrandin yliopistosta tiimeineen teki MH1-fossiilin kallosta sisäpuolisen muotin, joka paljasti, minkälainen aivojen pinta ja tilavuus on ollut. Kallo tutkittiin myös synkrotronilla.

Tutkijoiden mukaan nuori hominini oli kuollessaan 8-9-vuotias, mikä nykyihmisen iässä vastaa noin 10-13-vuotiasta.

Tutkijat saivat selville, että teinifossiilin aivot olivat muodoltaan ihmismäiset, mutta paljon pienemmät kuin tunnettujen Homojen, ja silmien takaa löytyy merkkejä hermosolujen järjestäytymisestä. Carlsonin tulokset haastavat teorian, jonka mukaan aivot suurenivat tasaisesti kehityksessä Australopithecuksesta Homoon.

MH2-fossiilin lantion tutkimus taas tukee näkemystä, että lajin lantio oli jo laajenemassa, vaikka aivot ja kallo olivat vielä pienet. Tämä viittaa siihen, että lantiota muunsi kävely kahdella jalalla.

Au. sediban käsi taas soveltui kyllä kiipeilyyn, mutta toisin kuin apinoilla, sillä oli pitkä peukalo ja lyhyet sormet, joilla pystyi tarttumaan kuin ihminen. On mahdollista, että Au. sediba on jo kokeillut työkalujen hyödyntämistä.

MH1:n ja MH2:n jalkaterän ja nilkan analyysi viittaa siihen, että Au. sediba sekä kiipeili puissa että käveli kahdella jalalla. Yhdenkään homininin nilkasta ei ole löytynyt yhtä monta primitiivistä ja kehittynyttä ominaisuutta samaan aikaan.

"Jos luut eivät olisi olleet kiinni toisissaan, olisimme uskoneet niiden kuuluvan eri lajeille", sanoo Bernhard Zipfel Witwatersrandin yliopistosta. 

Nimipäivä oli pitkään tärkein henkilökohtainen merkkipäivä.

Tiedätkö, milloin sinulla on nimipäivä? Toisin kun monessa muussa maailman maassa, vastauksesi on todennäköisesti kyllä. Liekö edes suomalaista, joka ei tietäisi.

Entä panitko merkille, että eilen alkoi naistenviikko? Monet panivat – muutkin kuin ne yli 600 000 naista, joiden nimipäivä osuu 18.7.–24.7. sijoittuvaan viikkoon.

Meillä muistetaan naistenviikko sen peruina, että ennen sääkarttoja ja taloussivujen pörssianalyysejä suomalaiset yrittivät ennakoida elämäänsä enteistä.

Naisten viikolla selvisivät sadot ja sateet.

Joka ei ole Marketan aikana heinässä, se ei korjaa heiniä.
Jos ei Kristiinan päivänä ole pavussa kukkaa, saa päästää siat papumaahan.
Jos on poudat, varokaa ämmäviikkoa. Kyllä ämmät kastelee.
Kun Matleenan päivänä sataa, sataa Pertun päivään asti.

Vietto alkoi 1700-luvulla

Naistenviikon juuren muodostavat kahden pyhimyksen, Maria Magdalenan ja Kristinan, keskiaikaiset muistopäivät.

Katolisen kirkon pyhimyskalenterista lähti aikoinaan koko ajatus nimille omistetuista päivistä. Pyhimysten päivät alkoivat muuntua nimipäiviksi, kun kirkon jäsenet ryhtyivät nimeämään lapsiaan pyhimysten mukaan.

Yhteys pyhimyksiin höllentyi, kun Martin Luther käynnisti Saksassa uskonnollisen reformaation. Se hylkäsi pyhimysten palvonnan ja korvasi pyhimyskalenterit evankelisilla kalentereilla, joihin merkittiin nimipäiviä myös suosituille kansannimille.

Suomeen tämä maallinen nimipäiväperinne saapui Ruotsin kautta 1700-luvulla. Tavan omaksuivat ensin – niin kuin tuolloin uudet muotivillitykset yleensä – säätyläiset, mutta seuraavalla vuosisadalla nimipäiviä vietettiin jo koko maassa.

Perinteen yleistymistä edisti täkäläinen nimipäiväkalenteri, jota päivitettiin vastaamaan suomalaisten tosiasiallista nimistöä.

Maassa, jossa kaikki eivät vielä satakaan vuotta sitten tienneet toistensa syntymäpäiviä, eivät aina omaansakaan, almanakkaan merkityt nimipäivät antoivat mahdollisuuden toivottaa sukulaisille ja ystäville vuosittain lisää onnellisia elonpäiviä.

Näin Suomesta tuli nimipäivien vieton kärkimaita – ja sellainen maamme on yhä. Meidän lisäksemme maallisia nimipäiviä viettävät innokkaasti lähinnä ruotsalaiset, tšekit ja latvialaiset.

Kalenterit tukevat edelleen

Nimipäiväperinteen säilymistä ovat tukeneet uudet nimipäiväkalenterit, joilla on haluttu varmistaa, että mahdollisimman monella on tilaisuus viettää nimipäivää.

Suomenruotsalaiset saivat omansa vuonna 1929. Inarinsaamelaisten kalenteria on julkaistu vuodesta 1996, ja ensimmäinen pohjoissaamelaisten kalenteri ilmestyi 1997.

Luonnollisesti myös ortodokseilla on kalenteri. He juhlivat nimipäivää oman nimikkopyhänsä päivänä.

Nykyään jopa 84 prosenttia suomalaisista pystyy viettämään nimipäivää suomenkielisen nimipäiväkalenterin mukaan.

Jos nimeään etsii lisäksi suomenruotsalaisesta, ortodoksisesta tai saamelaisesta kalenterista, nousee luku yli 90 prosenttiin, arvioi nimistöntutkimuksen dosentti Minna Saarelma-Paukkala, joka Helsingin yliopiston almanakkatoimiston johtajana hoitaa suomenkielistä nimipäiväkalenteria.

 

Lue lisää

Tiede-lehdessä 8/2018 on pitkä artikkeli, jossa tiedetoimittaja Johanna Junttila  kertoo nimipäiväperinteen synnystä ja nimipäivien perinteisistä viettotavoista. Nykyiset someviestit ja pullakahvit työpaikalla ovat kalpea aavistus alkuperäisistä menoista. Ennen päivänsankari sai nimipäiväpuun ja olkiheilan sänkyyn.

Jos aihe kiinnostaa, käy ostamassa paperilehti tai iPad-digilehti.

Jos olet Sanoman jonkin aikakauslehden tilaaja, voit lukea artikkelin kirjautumalla tilaajatunnuksillasi Digilehdet-palveluun.

Ellet ole vielä aktivoinut digilukuominaisuutta, tee se osoitteessa https://oma.sanoma.fi/aktivoi/digilehdet. Aktivoinnin jälkeen pääset kirjautumaan suoraan digilehdet.fi-palveluun.

Ellet ole tilaaja, voit hyödyntää maksutonta tutustumistilausta, joka tarjoaa neljän viikon lukuoikeuden Tiede-lehden artikkeleihin.

Pääset tekemään tilauksen klikkaamalla tätä artikkelilinkkiä.

Jopa huonomuistisena pidetty kultakala pystyy palauttamaan mieleensä yli vuoden takaisia tapahtumia.

Englanninkieliset kutsuvat hajamielisyyttä usein ”kultakalan muistiksi”, ja sen väitetään olevan vain kolmen sekunnin mittainen.

Todellisuudessa kultakala, kuten moni muukin kala, on muistivirtuoosi. Sen muisti on jopa niin luotettava, että Kanadassa Brittiläisen Kolumbian yliopiston luennoitsijat hyödyntävät sitä biologian opetuksessa.

Harjoituksessa kunkin opiskelijan pitää opettaa yhdelle kultakalalle, että se saa ylimääräisen ruoka-annoksen uimalla tietyn värisen muoviputken luo. Joka kalalle on varattu hiukan eri värisävy. Sitten putkirivistö pidetään poissa kalojen näkyviltä vuoden ajan. Tämän jälkeen opiskelija saa tehtäväkseen kokeilla, vieläkö hänen ”oma” kalansa valitsee oikean sävyn.

Vastaus on kyllä. Jokainen kultakala viilettää edelleen oman värisävynsä putkelle.

Kalojen muisti on muutenkin osoittautunut mainettaan paremmaksi. Eräs todiste tästä on röyhelötokko, sormenmittainen sintti, joka elää Atlantin rantavesissä.

Tutkimuksissa on paljastunut, että röyhelötokko painaa nousuveden aikana mieleensä kolmiulotteisen kartan kotivetensä pohjasta. Sitä hyödyntämällä tokko löytää laskuveden aikana vuorovesilammikosta takaisin mereen. Kartta päässään se loikkii yhdestä rannalle jääneestä lampareesta viereiseen, siitä seuraavaan ja niin edelleen avoveteen asti.

Jos tokot siirtää vieraan rannan lammikoihin, niiden loikat suuntautuvat mihin sattuu ja päättyvät yleensä kuivalle maalle. Jo yhden nousuveden mittainen uiskentelu uuden pohjamaiseman yllä riittää kuitenkin siihen, että ne muistavat oikeat hyppelyreitit yli kuukautta myöhemmin.

 

Lue lisää

Kesäkuun Tiede-lehdessä on pitkä artikkeli, jossa tutkija ja tietokirjailija Helena Telkänranta kertoo kalojen hämmästyttävistä kyvyistä. Valtaosa kalojen älyä ja tunnemaailmaa koskevista tutkimuksista on niin tuoretta, että tiedot eivät ole vielä ehtineet esimerkiksi oppikirjoihin.

Jos aihe kiinnostaa, käy ostamassa paperilehti tai iPad-digilehti.

Jos olet Sanoman jonkin aikakauslehden tilaaja, voit lukea artikkelin kirjautumalla tilaajatunnuksillasi Digilehdet-palveluun.

Ellet ole vielä aktivoinut digilukuominaisuutta, tee se osoitteessa https://oma.sanoma.fi/aktivoi/digilehdet. Aktivoinnin jälkeen pääset kirjautumaan suoraan digilehdet.fi-palveluun.

Ellet ole tilaaja, voit hyödyntää maksutonta tutustumistilausta, joka tarjoaa neljän viikon lukuoikeuden Tiede-lehden artikkeleihin.

Pääset tekemään tilauksen klikkaamalla tätä artikkelilinkkiä.