Kuva: Jukka Fordell
Kuva: Jukka Fordell

Uudet, kevyet materiaalit varaavat virtaa sähköauton rakenteisiin.

Bensa-autot eivät ota vaihtuakseen sähköautoiksi, koska akkuja ei edelleenkään saada riittämään riittävän pitkälle. Akut antavat virtaa vain noin 150 kilometrin matkaan, ja latausajat ovat tunteja.

Nyt on kehitteillä kemiallisten akkujen sijaan superkondensaattoreita, jotka varastoivat sähköä nopeasti. Koska kondensaattori latautuu ja tyhjenee sukkelasti, niitä tarvitaan pitkälle ajomatkalle paljon. Siksi niiden pitää olla kevyitä ja huokeita. Tällaisia kondensaattoreita voidaan valmistaa grafeenista, yhden atomikerroksen paksuisesta hiiliverkosta, jos sen hinta tulevaisuudessa putoaa odotetusti. Grammaan grafeenia mahtuu yli 200 kertaa enemmän sähköä kuin kilon painoiseen tavalliseen kondensaattoriin.

Grafeenipohjaisesta materiaalista voisi rakentaa auton koko korin, jolloin auton rakenne itsessään toimisi akkuna. Lontoon Imperial Collegen tutkijat kehittävät EU-rahalla grafiitista nanotyypin ­kondensaattoria, jolla auton voisi muuttaa akuksi. Volvo on jo rakentanut koeauton, jolla tekniikkaa testataan.

Jos olet Tieteen tilaaja, lue koko juttu kesäkuun Tiede-lehdestä tai alla olevasta linkistä.