Brittiläinen Cambridge Neurodynamicsin kehittämä valvontakamera iskee kapuloita autovarkaiden rattaisiin. Kameran tekoäly poimii jopa 160 kilometriä tunnissa kaahaavan auton rekisterinumeron liikenteen seasta ja hälyttää virkavallan.
Brittifirman ANP...

Brittiläinen Cambridge Neurodynamicsin kehittämä valvontakamera iskee kapuloita autovarkaiden rattaisiin. Kameran tekoäly poimii jopa 160 kilometriä tunnissa kaahaavan auton rekisterinumeron liikenteen seasta ja hälyttää virkavallan.

Brittifirman ANPR-järjestelmä (Automatic Number Plate Recognition) perustuu hahmontunnistukseen. Se poimii ensin ohiajavan auton rekisterilaatan ja erottaa sen omaksi kuvaksi. Siitä muodostetaan bittikartta, josta hahmontunnistimen prosessori erottaa kirjaimet ja numerot. Oikea yhdistelmä syntyy 99,5 prosentin varmuudella. Järjestelmän ohjaus hoituu tavallisella työasemmalla.

Yhtiö on toimittanut Englannin poliisille useita kamerajärjestelmiä. Ne on liitetty internetin kautta varastettujen autojen tietokantaan. Jos kuvaan piirtyy varastetun auton rekisterikilpi, poliisi saa automaattisen hälytyksen joko puhelimen, tekstiviestin tai sähköpostin kautta, kertoo turva-alan erikoislehti Turvallisuus.

Suomen tieliikenteessä käytetään ns. passiivisia kamerajärjestelmiä. Ne tallentavat ylinopeutta ajavan auton filmille, mutta itse rikkomus on todettava jälkikäteen. Tieliikennelaki ei salli auton omistajan automaattista sakottamista.

Kameroita käytetään pääasissa risteysten valvontaan. Niillä katetaan noin 300 tiekilometriä, mutta poliisin tavoite on lähes kolminkertainen. Suomen tieverkon pituus on noin 384 000 kilometriä, josta yleisiä teitä on 77 900 kilometriä.