Pieni musta aukko kieputtaa ympäröivää avaruutta eteläisellä tähtitaivaalla sijaitsevassa Alttarin tähdistössä - aivan kuten Albert Einstein ennusti yli 80 vuotta sitten. Euroopan avaruusjärjestön ESA:n tutkijat päättelivät avaruuden kieppumisen siitä, miten aukkoon liukuva kaasu säteilee.

Musta aukko ryystää kaasua lähiympäristöstään. Ennen katoamistaan mustan aukon nieluun kaasu kuumenee niin paljon, että se alkaa lähettää röntgensäteilyä. Aukon suuri vetovoima ja avaruuden kieppuminen sen ympärillä vaikuttavat erityisesti kaasussa olevien rauta-atomien tuottaman röntgensäteilyn energiajakaumaan. Siitä tutkijat voivat päätellä, millaisissa oloissa säteily muodostuu. Havainnot tehtiin ESA:n XMM-Newton-röntgensatelliitilla, joka on suunniteltu mittaamaan juuri raudan säteilyn kaltaisia yksityiskohtia.

Alttarin mustan aukon pyöriminen vetää mukaansa ympäröivää aika-avaruutta aivan kuten Einsteinin yleinen suhteellisuusteoria ennustaa. Alttarin aukko on ensimmäinen tällainen havainto omasta galaksistamme. Aukko on nimeltään XTE J1650-500, ja se on massaltaan noin kymmenen Aurinkoa.