Mansikan sisällä elää joukko ”kilttejä” bakteereja, jotka auttavat torjumaan tuholaisia ja vauhdittavat mansikan kasvua, kertoo Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen Elintarviketuotanto ja ympäristö –lehti.
Hyviä endofyyttisiä bakteereja esiin...

Hyviä endofyyttisiä bakteereja esiintyy kaikissa kasvin soluissa juurista siemeniin saakka. Ne todennäköisesti puolustavat kasvia ja torjuvat joitakin sienitauteja. Bakteerit tunkeutuvat mansikkaan samalla tavalla kuin ihmisiinkin: haavojen ja luonnollisten aukkojen kautta. Mansikalla normaali väylä ovat vettä haihduttavat huulisolut ja haavat. Jotkut bakteereista viihtyvät isäntäkasvissa sukupolvesta toiseen.

Erikoistutkija Seppo Sorvarin mukaan tulevaisuudessa voidaan turvautua taimien bakteerilisäykseen. Ystävällismieliset mikrobit ympättäisiin kasveihin ennen istuttamista muuttamatta kasvin tai bakteerin perimää.

Miksi mansikka lässähtää sulaessaan? Lue täältä! Tieteen asiantuntijat vastaavat.