Karja karkottaa allergiaa.

Karjatilojen lapsilta löytyy runsaasti suojabakteereja.

Tiettyjen yksittäisten mikrobien sijasta bakteerien runsas kirjo näyttäisi ruotsalaistutkimuksen mukaan suojaavan lapsia allergialta.

Niin sanotun hygieniaolettamuksen mukaan allergiat ovat lisääntyneet sen vuoksi, että immuunijärjestelmämme kohtaa liian vähän bakteereja lapsena. Hypoteesin todistaminen on kuitenkin vielä kesken.

Tutkijat ovat aiemmin jo arvelleet, että bakteerikirjo on merkityksellinen lasten allergian kehitykselle. Kuitenkin vasta dna-tekniikan kehittyminen on mahdollistanut olettamuksen testaamisen.

Ruotsalaistutkimuksessa kerättiin näytteet 40 lapselta. Puolella heistä esiintyi atooppista ihottumaa ja IgE-vasta-aineita ruoka-aineille. Toiset 20 toimivat verrokkiryhmänä. Näytteistä analysoitiin niiden sisältämät bakteerilajit.

Analyysi paljasti, että bakteerien monimuotoisuus oli terveillä lapsilla kuukauden ikäisenä selvästi suurempi kuin niillä, joille myöhemmin kehittyi allergia.

Tiettyjen bakteeriryhmien moninaisuus näyttäisi erityisen tärkeältä. Näitä ovat esimerkiksi proteobakteerit, jotka ovat tavallisia karjatiloilla kasvavilla lapsilla, sekä bakteroidit, joiden tiedetään ehkäisevän tulehdusta.

Tutkimus ei sitä vastoin osoittanut, että maitotuotteisiin lisätyistä bifidobakteerista olisi hyötyä. Niitä löytyi tutkimuksessa runsaasti, mutta suojaavaa vaikutusta ei havaittu.

Tutkijoiden mukaan immuunijärjestelmän kehittymisen kannalta on ratkaisevaa suoliston mikrobiston koostumus elämän ensi viikkoina. Ilman riittäviä yllykkeitä monilta erilaisilta bakteereilta järjestelmä voi ylireagoida ympäristön harmittomia aineita, kuten ruokia, kohtaan.

Tutkimuksen julkaisi Journal of Allergy and Clinical Immunology.