Barbi keittiöhommissa. Kuva: Miriam Guterland / Wikimedia Commons
Barbi keittiöhommissa. Kuva: Miriam Guterland / Wikimedia Commons

Tutkijat vertasivat tyttöjen uskoa mahdollisuuksiinsa sen jälkeen, kun he olivat leikkineet barbilla ja rouva Perunapäällä.

Kauniskasvoinen ja vartaloltaan kurvikas, epätodellisen pitkäraajainen barbi voi mainoslauseen mukaan olla mitä vain. Barbeilla leikkivät tytöt näkevät kuitenkin omat uramahdollisuutensa suppeampina kuin poikien.

Aurora Sherman ja Eileen Zurbriggen tutkivat, kuinka leikki vaikutti tyttöjen käsitykseen tulevaisuuden työmahdollisuuksista. He antoivat 37:n satunnaisesti eri ryhmiin jaetun amerikkalaistytön leikkiä viisi minuuttia joko lääkäribarbilla, muotibarbilla tai rouva Perunapäällä. Sen jälkeen tytöille näytettiin kuvia kymmenestä ammatista ja heiltä kysyttiin, missä niistä he pystyisivät toimimaan ja missä pojat pystyisivät toimimaan.

Rouva Perunapäällä leikkineet tytöt pitivät itselleen mahdollisina lähes yhtä monta ammattia kuin pojille. Barbilla leikkineet näkivät omat mahdollisuutensa suppeampina – riippumatta siitä, oliko leikissä lääkäribarbi vai muotibarbi. Tytöt olivat iältään 4–7-vuotiaita.

Vaatetusta lukuun ottamatta koebarbit olivat keskenään identtiset. Tutkijoiden mukaan vaikutukset saattavat liittyä barbinuken ennenaikaisesti antamaan seksuaalisuuden malliin, sen asettamiin ulkonäköodotuksiin ja objektin asemaan.

Tutkimuksen julkaisi Sex Roles -lehti.