Saksalainen BMW kehittää bensiinimoottoria, jossa tehoa ei enää säädetäkään kaasuttimen läpällä vaan venttiilien tietokoneohjauksella, ruotsalainen Ny Teknik -lehti kert...

Saksalainen BMW kehittää bensiinimoottoria, jossa tehoa ei enää säädetäkään kaasuttimen läpällä vaan venttiilien tietokoneohjauksella, ruotsalainen Ny Teknik -lehti kertoo. Polttoainekuluissa luvataan kymmenen prosentin säästö.

Tietokone pitää imuventtiileitä auki vain sen aikaa kuin kulloinenkin teho vaatii. Säästöä tulee muun muassa siitä, että nyt ilma pääsee virtaamaan sylinteriin vapaasti, kun vanhassa menetelmässä kaasuläpän tarkoitus on itse asiassa jarruttaa ilman kulkua: vain täydellä kaasulla ajettaessa läppä on kokonaan auki.



Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla