Mainossepot ovat palkkansa ansainneet. Yhdysvaltalaistutkimus nimittäin osoittaa sitovasti, että alkoholijuomamainos laukaisee ihmisessä poikkeavan keskushermostoreaktion. Ärsyke aiheuttaa säpinää mielihyvään ja palkitsevuuteen kytkeytyvillä aivoalueil...

Mainossepot ovat palkkansa ansainneet. Yhdysvaltalaistutkimus nimittäin osoittaa sitovasti, että alkoholijuomamainos laukaisee ihmisessä poikkeavan keskushermostoreaktion. Ärsyke aiheuttaa säpinää mielihyvään ja palkitsevuuteen kytkeytyvillä aivoalueilla, kertovat Archives of General Psychiatry ja Suomen lääkärilehti.

Tutkimukseen valittiin yläaste- ja lukioikäisiä poikia ja tyttöjä. Osa heistä käytti alkoholia runsaasti, toisille juominen oli vielä uusi tuttavuus. Kaikkien aivot magneettikuvattiin ja samalla heille näytettiin sekä väkevien että alkoholittomien juomien mainoksia. Aivot reagoivat viinamainoksiin sitä voimakkaammin mitä enemmän nuorella oli tapana juoda. Keskushermostovaikutuksia havaittiin kuitenkin kaikilla. Tutkimus puhuu sen puolesta, että alkoholimainos huokuttelee ylenpalttiseen alkoholinkäyttöön