Boeing-yhtiön laskeutuja Kuussa voisi taiteilijan mukaan näyttää tältä. Kuva: <span class="photographer">Boeing</span>
Boeing-yhtiön laskeutuja Kuussa voisi taiteilijan mukaan näyttää tältä. Kuva: Boeing

Lentokoneyhtiö sanoo, että Starliner-kapseli vähentäisi Kuuhun paluun kuluja.

Kuuhun on nyt kova hinku. Yhdysvaltain avaruushallinto Nasa hakee eri yhtiöiltä ehdotuksia laitteiksi, joilla Kuuhun laskeuduttaisiin jo vuonna 2024. Nasan kuuhankkeen nimi on Artemis.

Ilmailualan jättiläinen Boeing julkisti alkuviikosta oman ehdotuksensa aluksista, joilla voitaisiin viedä 3–4 astronauttia Kuuhun, lähelle sen etelänapaa.

Boeingin ratkaisu on mennä Kuuhun mahdollisimman suoraan. Tarkoitus olisi vähentää eri välivaiheita kuumatkassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Yleensä avaruuslennot toteutuvat yhdellä kantoraketilla. Kaikki lennon laitteet ovat silloin kuin samassa korissa. Esimerkiksi aiemmat lennot Kuuhun toteutettiin Apollo-hankkeessa vuosina 1968–1972 yhden ison kantoraketin avulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Artemis-hankkeessa Kuuhun tarvittaisiin useita kantorakettien lähtöjä. Esimerkiksi laskeutuja nähtävästi lähettäisiin avaruuteen erillään Orion miehistökapselista. Nasa kertoo siitä tällä videolla.

SLS-kantoraketti valmistunee pian. Kuva: Nasa

Boeingilla suunnitelman pääroolissa on Nasan valtava Space Launch System (SLS) -kantoraketti. Sitä on rakennettu pitkään, ja nyt se todella valmistuu 2020-luvun alussa.

Boeing sanoo, että Kuuhun päästäisiin vain viidellä vaiheella, joita ovat esimerkiksi lähtö, sijoittuminen Kuun kiertoradalle ja laskeutuminen. Joissakin Artemiksen suunnitelmissa näitä vaiheita on 11 tai jopa enemmän, BBC kertoo.

Nasa haluaa säästää Kuuhun paluussa paitsi aikaa myös rahaa. Käytössä ei ole tällä kertaa avointa tiliä kuten 1960-luvulla, kun Yhdysvaltain piti päästä ensimmäisenä valtiona Kuuhun hinnalla millä hyvänsä.

Boeingin ehdotuksessa Kuuhun laskeudutaan kuin 1960-luvun lopulla. Kuumoduuli toi silloin astronautit Kuun kiertoradalta kiertolaisen pinnalle, ja lähdettäessä kuumoduulin yläosa ja sen nousumoottori nostivat miehistön takaisin kiertoradalle.

Nasan suunnitelmissa on esimerkiksi välivaihe, joka siirtää astronautit Kuun kiertoradan Gateway-avaruusasemalta Kuuhun laskeutuvaan alukseen.

Tässä hahmotelmassa Boeing on vienyt Kuuhun neljä astronauttia. Kuva: Boeing

Boeing sanoo, että se voi rakentaa valmiin aluksen Artemis-3-lennolle vuonna 2024. Se olisi ensilento Kuuhun tässä Artemis-hankkeessa.

Boeingin suunnitelmassa lento riippuu siitä, saako Nasa lennolle SLS-rakettinsa vahvennetun version, jota sanotaan 1B:ksi. Se on määrä valmistua vasta 2025.

Nasa voi käyttää lennoilla Kuuhun eri laskeutujia.

Boeing on jo rakentanut CST-100 Starliner -kapselin. Sitä kokeillaan Maata kiertävällä radalla miehittämättömänä 17. joulukuuta. Se vienee pian astronautteja ja rahtia kansainväliselle ISS-avaruussemalle.

Starline-kapselia käytetään ensiksi kuljetuksiin kansainväliselle ISS-avaruusasemalle. Kuva: Boeing

Kun tätä kapselia muuntelee, se pystyy telakoitumaan Gateway-avaruusasemaan. Mutta sen ei tarvitsisi tehdä sitäkään, vaan se voisi telakoitua suoraan Nasan Orion-avaruusalukseen, joka vie astronautit Maata kiertävältä radalta Kuun lähelle.

Syyskuussa Amazonin perustaja Jeff Bezos perusti yhteenliittymän, jossa neljä avaruusalan yhtiötä rakentaa yhdessä kuumoduulin tarjolle vuodeksi 2024.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä33225

Major_Breakthrough kirjoitti:
Boeing on kuitenkin isompi toimija kuin SpaceX.

Käsittääkseni.

SpaceX taitaa kilpailla Ab Ahläm Kebab Oyn kanssa samassa sarjassa, jos katsotaan Boeingin setelitornin huipulta. Boeing on iso firma ja sillä on käsittääkseni suhteet kunnossa jenkkien hallintoon. Sillä on hyvä mahdollisuus saada tilaus, jos hallinto päättää oikeasti tehdä jotain muutakin kuin propaganda-animaatioita. Mutta omilla rahoilllaan se ei takuulla ala leveilemään niin kuin SpaceX pystyy jossian määrin tekemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla