Uusi materiaali voi nostaa Concorde-matkustajakoneet takaisin ilmaan, povaa brittiläinen tieteen uutislehti New Scientist .
Rengasjätti Michelin on kehittänyt vielä nimeämättömän materiaalin, jo...

Uusi materiaali voi nostaa Concorde-matkustajakoneet takaisin ilmaan, povaa brittiläinen tieteen uutislehti New Scientist .

Rengasjätti Michelin on kehittänyt vielä nimeämättömän materiaalin, joka korvaisi renkaiden vahvikkeena käytetyn nailonin. Sen ansiosta renkaat eivät täytettäessä veny niin paljon kuin ennen. Ne pitänevät myös paremmin ilmaa sisällään, eivätkä repeile kuten viime vuoden heinäkuun turmassa tapahtui.

Lähtökiidossa ollut Concorde syöksyi maahan Pariisin lähistöllä 25. heinäkuuta 2000. Kaikki koneessa olleet 109 ihmistä ja neljä muuta saivat surmansa turmassa. Tutkijat pitävät todennäköisenä, että Concorden turmaan johtanut tapahtumaketju sai alkunsa kiitoradalla olleesta metallinpalasta, joka rikkoi yliäänikoneen renkaat. Nyt koneet ovat lentokiellossa.

Concorde teki ensimmäisen testilentonsa maaliskuussa 1969. Matkustajaliikenteeseen kone tuli seitsemän vuotta myöhemmin, tammikuussa 1976. Se on ranskalais-brittiläistä yhteistyötä. Concordeja on rakennettu 14 kappaletta, ja niitä on British Airwaysilla ja Air Francella. Koneiden oli tarkoitus lentää vuoteen 2010 saakka.