Haiman beetasolut tuottavat tarpeellista insuliinia, mutta diabeetikon elimistö tuhoaa niitä.

Ykköstyypin diabetesta sairastaviin hiiriin ruiskutettiin kantasoluja, jotka oli räätälöity valmistamaan puuttuvaa proteiinia.

Yhdysvaltalaisen Bostonin lastensairaalan lääkärit onnistuivat kantasoluhoidolla parantamaan hiiriltä nuoruustyypin eli ykköstyypin diabeteksen.

Tutkijat muokkasivat veren kantasoluja geeniterapialla niin, että solut alkoivat tuottaa diabeetikoilta puuttuvaa proteiinia.

Muokatut verisolut hakeutuivat haimaan ja sammuttivat tautiin liittyvän immuunireaktion. Se tuhoaa insuliinia tuottavia haiman beetasoluja.

Diabetes pysähtyi kokeessa kaikilla hiirillä, ja kolmasosa hiiristä parani kokonaan. Parantuneiden verensokerin taso pysyi normaalina koko elämän.

”Immuunijärjestelmä todella muovautuu uudestaan, kun ruiskutamme näitä soluja”, sanoo lääkäri, tutkija Paolo Fiorina Bostonin lastensairaalasta.

Tutkimuksen julkaisi Science Translational Medicine -lehti.

Aiemmissa kokeissa potilaille on annettu heidän omia veren kantasolujaan immuunijärjestelmän rauhoittamiseksi. Se on toiminut vain osalla koehenkilöistä.

”Veren kantasoluilla on vaikutus immuunijärjestelmään, mutta ilmeisesti tämä mekanismi on heikentynyt ihmisillä ja hiirillä, joilla on ykköstyypin diabetes. Vialliset veren kantasolut voivat ruokkia tulehdusta ja mahdollisesti johtaa sairauden syntyyn”, Fiorina selittää.

On aikaista sanoa, kuinka kauan hoito vaikuttaa ja kuinka usein se tulisi uusia.

Tutkijat silti uskovat, että menetelmä tehoaa myös ihmisten ykköstyypin diabetekseen. He selvittävät Yhdysvaltain lääketurvallisuusviraston kanssa mahdollisuutta testata hoitoa ihmisillä.