Kuva: Kuvapörssi.
Kuva: Kuvapörssi.

Dieselöljyllä ja bensiinillä on molemmilla omat hyvät puolensa, ja nyt tutkijat kehittävät moottoria, joka yhdistäisi ne.

Polttomoottoreissa sekä dieselöljyllä että bensiinillä on hyvät ja huonot puolensa. Wisconsin-Madisonin yliopiston tutkija Rolf Reitz on pohtinut, voisiko moottori hyödyntää näiden polttonesteiden sekoitusta yhdistäen molempien hyvät puolet.

Ratkaisu voisi olla dieselmoottori, joka tuottaisi merkittävästi vähemmän ilmansaasteita ja olisi viidenneksen polttoainepihimpi kuin nykyiset moottorit.

Nämä parannukset mahdollistaisi uusi nopean polttoaineiden sekoituksen tekniikka, joka annostelee kullakin hetkellä reaaliaikaisesti parhaan mahdollisen bensiinin ja dieselöljyn sekoitussuhteen.

Rekalla raskaassa kuormassa sekoitussuhde voisi Reitzin strategiassa olla 85 prosenttia bensiiniä ja 15 prosenttia dieselöljyä, kun taas kevyemmällä kuormalla dieselin osuus kasvaisi noin 50 prosenttiin.

Normaalisti tällainen seos ei syttyisi dieselmoottorissa, koska bensiini ei ole yhtä reaktiivista kuin dieselöljy eikä se pala yhtä helposti. Reitzin tekniikassa kuitenkin ruiskutetaan juuri oikean määrä dieseliä sytyttämään seos.

"Dieselsuihkua voi ajatella kokoelmana nestemäisiä sytytystulppia, jotka sytyttävät bensiinin", Reitz selittää.

"Uusi strategia muuttaa polttoaineen ominaisuuksia sekoittamalla kaksi polttoainetta sylinterin sisällä palamisprosessia kontrolloiden. Se perustuu siihen, kuinka paljon ja milloin dieselöljyä ruiskutetaan.

Reitz esitteli tekniikaa Yhdysvaltain energiaministeriön diesel-tekniikan konferenssissa Detroitissa maanantaina.

Reitz arvioi, että jos kaikki autot ja rekat saavuttaisivat hankkeessa osoitetun tehokkuuden parannuksen, Yhdysvaltain liikenne kuluttaisi kolmanneksen nykyistä vähemmän öljyä.

Sekoituksen käyttäminen johtaa kahteen asiaan. Ensinnäkin uuden tyyppinen moottori käy paljon alemmassa lämpötilassa kuin perinteinen polttomoottori, jolloin energiasta hukkuu lämpöön merkittävästi nykyistä vähemmän.

Toisekseen polttoaineseoksen tarkempi hallinta mahdollistaa palamisen kemian optimoinnin. Näin suurempi osa polttoaineesta palaa puhtaasti sen sijaan että se leviäisi palamattomana saasteena ulos pakoputkesta.