Nodosaruksen fossiili on säilynyt harvinaisen hyvin. Valkoinen mitta nokassa on kymmenen senttimetrin pituinen. Kuva: Royal Tyrrell Museum of Palaeontology
Kasvinsyöjä nodosaurus oli raskaasti panssaroitu. Kuva: Tyrrell Museum of Palaeontology

Nodosaurus eli 110 miljoonaa vuotta sitten. Se oli 5,5 metriä pitkä ja painoi puolitoista tonnia. Ja sillä oli paksu nahkapanssari.

Kuusi vuotta sitten Kanadan öljyhiekkakentillä työskennellyt kaivosmies huomasi avolouhoksen seinämässä outoja muotoja.

Paikalle kutsutut tutkijat tajusivat, että kyseessä on paksunahkaisen dinosauruksen fossiili. Louhoksesta irrotettiin 110 miljoonaa vuotta sitten eläneen hirmuliskon jäänteet.

”Jos siristät silmiäsi, voit melkein ajatella dinosauruksen nukkuvan. Fossiili jää tieteen historiaan yhtenä kauneimmista ja parhaiten säilyneistä hirmuliskon jäänteistä, se on kuin dinosaurusten Mona Lisa”, sanoo tutkija Caleb Brown.

Tutkijat ovat uurastaneet fossiilin parissa viisi ja puoli vuotta. Tulokset julkaistiin Current Biology -lehdessä.

Dinosauruksen tieteellinen nimi on Borealopelta markmitchelli. Se nimettiin laboratorioteknikko Mark Mitchellin mukaan. Hän rapsutteli fossiilista ylimääräistä kiveä irti 7 000 työtunnin edestä.

Eläin kuuluu nodosauruksiin. Nämä kasvinsyöjät olivat raskaasti panssaroituja. Löydetty yksilö oli 5,5 metriä pitkä ja painoi 1 300 kiloa.

Paksu nahka ei kuitenkaan pitänyt niitä turvassa saalistajilta. Tutkijat löysivät fossiilista merkkejä siitä, että hirmuliskon vatsapuoli oli selkää vaaleampi.

Se auttoi nodosaurusta naamioitumaan ympäristöönsä. Naamiovärin kehittyminen kertoo siitä, että saalistuspaine ympäristössä oli kova.

Väritys voitiin päätellä suomuista löytyvistä yhdisteistä.

Fossiilia tullaan tutkimaan vielä paljon. Seuraavaksi pitäisi tarkastella eläimen kivettyneen ruoansulatuskanavan sisältöä. Sieltä voisi paljastua dinosauruksen viimeinen ateria.

Fossiili on säilynyt aivan poikkeuksellisen hyvin. Nodosaurus kuoli ilmeisesti jokeen ja ruumis ajautui merelle. Siellä se upposi pohjamutiin.

Merenpohjan mineraalit auttoivat säilömään hirmuliskon muodot, kun vuosimiljoonien kivikerrokset kasautuivat ruhon päälle.

Nykyään tuo merenpohja on Albertan tasankoa ja sieltä louhitaan öljyhiekkaa.

Jos nodosaurus olisi ajautunut muinaisessa meressä muutaman kymmenen metriä pidemmälle, se olisi kivettynyt Suncor-kaivosyhtiön nykyisen alueen ulkopuolelle – eikä sitä olisi ehkä löydetty.

Tutkimus julkaistiin nyt, mutta tutkijat esittelivät fossiilia jo aiemmin National Geographic -lehdessä. Tästä linkistä löytyy lisää kuvia fossiilista.