Nodosaruksen fossiili on säilynyt harvinaisen hyvin. Valkoinen mitta nokassa on kymmenen senttimetrin pituinen. Kuva: Royal Tyrrell Museum of Palaeontology
Kasvinsyöjä nodosaurus oli raskaasti panssaroitu. Kuva: Tyrrell Museum of Palaeontology

Nodosaurus eli 110 miljoonaa vuotta sitten. Se oli 5,5 metriä pitkä ja painoi puolitoista tonnia. Ja sillä oli paksu nahkapanssari.

Kuusi vuotta sitten Kanadan öljyhiekkakentillä työskennellyt kaivosmies huomasi avolouhoksen seinämässä outoja muotoja.

Paikalle kutsutut tutkijat tajusivat, että kyseessä on paksunahkaisen dinosauruksen fossiili. Louhoksesta irrotettiin 110 miljoonaa vuotta sitten eläneen hirmuliskon jäänteet.

”Jos siristät silmiäsi, voit melkein ajatella dinosauruksen nukkuvan. Fossiili jää tieteen historiaan yhtenä kauneimmista ja parhaiten säilyneistä hirmuliskon jäänteistä, se on kuin dinosaurusten Mona Lisa”, sanoo tutkija Caleb Brown.

Tutkijat ovat uurastaneet fossiilin parissa viisi ja puoli vuotta. Tulokset julkaistiin Current Biology -lehdessä.

Dinosauruksen tieteellinen nimi on Borealopelta markmitchelli. Se nimettiin laboratorioteknikko Mark Mitchellin mukaan. Hän rapsutteli fossiilista ylimääräistä kiveä irti 7 000 työtunnin edestä.

Eläin kuuluu nodosauruksiin. Nämä kasvinsyöjät olivat raskaasti panssaroituja. Löydetty yksilö oli 5,5 metriä pitkä ja painoi 1 300 kiloa.

Paksu nahka ei kuitenkaan pitänyt niitä turvassa saalistajilta. Tutkijat löysivät fossiilista merkkejä siitä, että hirmuliskon vatsapuoli oli selkää vaaleampi.

Se auttoi nodosaurusta naamioitumaan ympäristöönsä. Naamiovärin kehittyminen kertoo siitä, että saalistuspaine ympäristössä oli kova.

Väritys voitiin päätellä suomuista löytyvistä yhdisteistä.

Fossiilia tullaan tutkimaan vielä paljon. Seuraavaksi pitäisi tarkastella eläimen kivettyneen ruoansulatuskanavan sisältöä. Sieltä voisi paljastua dinosauruksen viimeinen ateria.

Fossiili on säilynyt aivan poikkeuksellisen hyvin. Nodosaurus kuoli ilmeisesti jokeen ja ruumis ajautui merelle. Siellä se upposi pohjamutiin.

Merenpohjan mineraalit auttoivat säilömään hirmuliskon muodot, kun vuosimiljoonien kivikerrokset kasautuivat ruhon päälle.

Nykyään tuo merenpohja on Albertan tasankoa ja sieltä louhitaan öljyhiekkaa.

Jos nodosaurus olisi ajautunut muinaisessa meressä muutaman kymmenen metriä pidemmälle, se olisi kivettynyt Suncor-kaivosyhtiön nykyisen alueen ulkopuolelle – eikä sitä olisi ehkä löydetty.

Tutkimus julkaistiin nyt, mutta tutkijat esittelivät fossiilia jo aiemmin National Geographic -lehdessä. Tästä linkistä löytyy lisää kuvia fossiilista.

Kivikautisessa naudankallossa on reikä, jonka kuva näyttää sen sekä otsaluun ulko- että sisäpuolelta. Janan pituus vastaa kymmentä senttimetriä. Kuva: Fernando Ramirez Rozzi

Länsi-Ranskasta löydetyssä yli 5 000 vuotta vanhassa lehmän kallossa oleva reikä on mitä todennäköisimmin porattu tarkoituksella.

Kallonporaus on ikivanha toimenpide. Esimerkiksi migreenin ja epilepsian uskottiin aiheutuvan pään sisällä mekastavista pahoista hengistä, ja kun kalloon porattiin tai raaputettiin reikä, nämä pirut pääsivät liihottelemaan matkoihinsa.

Arkeologinen todistusaineisto osoittaa, että ihmiset porasivat reikiä toistensa päihin jo yli 8 000 vuotta sitten. Toimenpiteestä jopa selvittiin hengissä jo kivikaudella.

Useassa vanhassa kallossa näkyy, että porausreikä on luutunut umpeen. Potilas on siis elänyt ainakin jonkin aikaa toimenpiteen jälkeen.

Nyt Ranskasta löydetty yli 5 000 vuotta vanha lehmän kallo viittaa siihen, että ihmiset ovat kenties harjoitelleet operaatiota eläimillä. Lehmän kallossa on ammottava reikä, jonka ympärillä on selvästi samanlaisia raapimisjälkiä kuin porauksen läpikäyneiden ihmisten päässä.

Atlantin rannalla Länsi-Ranskassa on muinoin ollut kivikautista asutusta, ja lehmän kallo kaivettiin siellä esille jo 1970–1980-luvun kaivauksissa.

Reiän ajateltiin tuolloin syntyneen kamppailussa toisen eläimen kanssa. Kenties toinen sarvipää oli puhkaissut lehmäparan kallon.

Kallon alun perin löytänyt tutkija pyysi kuitenkin muutama vuosi sitten kahta tutkijaa vilkaisemaan reikää lähemmin.

”Näimme hyvin nopeasti, että reikä on syntynyt kallonporauksesta. Se ei ole sarven jälki”, kertoo tutkija Fernando Ramirez Rozzi LiveScience-verkkolehdelle.

Totuus paljastui viimeistään elektronimikroskoopin alla, kun tutkijat näkivät kivityökalujen aiheuttamat raapimisjäljet reiän ympärillä.

Muinaiset ihmiset ovat siis ehkä harjoitelleet kallonporausta lehmällä. Tai kenties lehmäparka on kärsinyt jostain sairaudesta, jota on yritetty parantaa poraamalla sen päähän reikä.

Ei tiedetä, oliko lehmä elossa, kun reikä tehtiin. Joka tapauksessa se ei ole elänyt kovin pitkään operaation jälkeen, sillä reikä ei ole luutunut lainkaan.

Tutkijat pohtivat myös, olisiko reikä tehty osana jotain rituaalia. Heidän mielestään on kuitenkin todennäköisintä, että lehmä on toiminut aloittelevan kallonporaajan harjoituspotilaana ennen kuin vaarallista tekniikkaa on lähdetty soveltamaan ihmiseen.

Ranskasta on aiemmin löytynyt myös villisian kallo, jossa on samankaltainen reikä.

Tutkimuksen julkaisi Scientific Reports.