Dinosaurusten lopun ajat hahmotettiin uudestaan. Kuva: David Monniaux

65 miljoonaa vuotta sitten Maahan osunut asteroidi muutti päivän yöksi ja laski lämpötiloja lähes kolmekymmentä astetta.

Dinosaurukset ja valtaosa maapallon elämästä kuoli sukupuuttoon 65 miljoonaa vuotta sitten, kun Jukatanin niemimaalle osui valtava asteroidi.

Yhdysvaltain tiedeakatemian lehdessä Pnasissa julkaistu tutkimus vahvistaa, että ne kuolivat todella kylmässä ja pimeässä, kun asteroidin nostattama pöly- ja nokipilvi lähes pimensi Auringon puoleksitoista vuodeksi.

Lämpötilat maan päällä laskivat jopa 28 astetta. Törmäyksen jälkeen taivas oli pitkään päivälläkin yhtä pimeä kuin yöllä.

Asteroidin aiheuttamaa tuhoa on tutkittu paljon. Ilmakehätieteiden tutkimuskeskus NCAR mallinsi nyt uudestaan, millaista jälkeä asteroidin törmäys olisi tehnyt.

Ensinnäkin se synnytti niin paljon nokea ja hiukkasia, että ilmakehään kohotessaan ne estivät lähes kaiken auringonvalon.

Päivistä tuli yhtä pimeitä kuin kuutamokirkas yö. Taivas kirkastui hiljalleen, mutta puolentoista vuoden ajan oli niin pimeää, että kasvit eivät pystyneet yhteyttämään.

Meren kasviplankton kuoli, millä oli järisyttävät vaikutukset merten ravintoketjuun.

Toiseksi lämpötilat maan päällä laskivat jopa 28 astetta ja meren päällä 11 astetta.

Taivaalta myös satoi tulta ja tulikiveä. Asteroidin törmäys höyrysti kallioperän kiveä, joka nousi ilmakehään ja tiivistyi uudestaan kivirakeiksi.

Alas sataessaan nämä kivirakeet kuumenivat niin, että ne olisivat hyvin voineet sytyttää metsäpaloja.

Tämä liitukauden joukkosukupuutto hävitti dinosaurukset ja 75 prosenttia koko maailman eläin- ja kasvilajeista. Vain linnut, matelijat ja nisäkkäät sekä osa muista eliölajeista selvisi.

Tutkimuksessa oli rajoituksensa. Se mallinsi asteroidin törmäystä nykyisen kaltaiseen maapalloon, mutta dinosaurusten aikana mantereet olivat hieman eri paikoilla.

Samoin muinaisen ilmakehän koostumus oli hieman erilainen kuin nykyään. Ilmakehässä oli muun muassa enemmän hiilidioksidia.

Tutkijat huomauttavat myös, että tulevaisuuden ilmaston mallintamiseen käytetty malli venyi tutkimuksessa äärirajoilleen, sillä asteroidin törmäys muuttaa kaikkea niin rajusti.

”Meidän täytyi säätää mallia uusiksi, jotta se pystyi käsittelemään esimerkiksi sen, miten asteroidin törmäys kuumensi stratosfääriä aluksi 200 astetta”, sanoo tutkimusta johtanut Charles Bardeen.