Dinosaurusten lopun ajat hahmotettiin uudestaan. Kuva: David Monniaux

65 miljoonaa vuotta sitten Maahan osunut asteroidi muutti päivän yöksi ja laski lämpötiloja lähes kolmekymmentä astetta.

Dinosaurukset ja valtaosa maapallon elämästä kuoli sukupuuttoon 65 miljoonaa vuotta sitten, kun Jukatanin niemimaalle osui valtava asteroidi.

Yhdysvaltain tiedeakatemian lehdessä Pnasissa julkaistu tutkimus vahvistaa, että ne kuolivat todella kylmässä ja pimeässä, kun asteroidin nostattama pöly- ja nokipilvi lähes pimensi Auringon puoleksitoista vuodeksi.

Lämpötilat maan päällä laskivat jopa 28 astetta. Törmäyksen jälkeen taivas oli pitkään päivälläkin yhtä pimeä kuin yöllä.

Asteroidin aiheuttamaa tuhoa on tutkittu paljon. Ilmakehätieteiden tutkimuskeskus NCAR mallinsi nyt uudestaan, millaista jälkeä asteroidin törmäys olisi tehnyt.

Ensinnäkin se synnytti niin paljon nokea ja hiukkasia, että ilmakehään kohotessaan ne estivät lähes kaiken auringonvalon.

Päivistä tuli yhtä pimeitä kuin kuutamokirkas yö. Taivas kirkastui hiljalleen, mutta puolentoista vuoden ajan oli niin pimeää, että kasvit eivät pystyneet yhteyttämään.

Meren kasviplankton kuoli, millä oli järisyttävät vaikutukset merten ravintoketjuun.

Toiseksi lämpötilat maan päällä laskivat jopa 28 astetta ja meren päällä 11 astetta.

Taivaalta myös satoi tulta ja tulikiveä. Asteroidin törmäys höyrysti kallioperän kiveä, joka nousi ilmakehään ja tiivistyi uudestaan kivirakeiksi.

Alas sataessaan nämä kivirakeet kuumenivat niin, että ne olisivat hyvin voineet sytyttää metsäpaloja.

Tämä liitukauden joukkosukupuutto hävitti dinosaurukset ja 75 prosenttia koko maailman eläin- ja kasvilajeista. Vain linnut, matelijat ja nisäkkäät sekä osa muista eliölajeista selvisi.

Tutkimuksessa oli rajoituksensa. Se mallinsi asteroidin törmäystä nykyisen kaltaiseen maapalloon, mutta dinosaurusten aikana mantereet olivat hieman eri paikoilla.

Samoin muinaisen ilmakehän koostumus oli hieman erilainen kuin nykyään. Ilmakehässä oli muun muassa enemmän hiilidioksidia.

Tutkijat huomauttavat myös, että tulevaisuuden ilmaston mallintamiseen käytetty malli venyi tutkimuksessa äärirajoilleen, sillä asteroidin törmäys muuttaa kaikkea niin rajusti.

”Meidän täytyi säätää mallia uusiksi, jotta se pystyi käsittelemään esimerkiksi sen, miten asteroidin törmäys kuumensi stratosfääriä aluksi 200 astetta”, sanoo tutkimusta johtanut Charles Bardeen.

Nimipäivä oli pitkään tärkein henkilökohtainen merkkipäivä.

Tiedätkö, milloin sinulla on nimipäivä? Toisin kun monessa muussa maailman maassa, vastauksesi on todennäköisesti kyllä. Liekö edes suomalaista, joka ei tietäisi.

Entä panitko merkille, että eilen alkoi naistenviikko? Monet panivat – muutkin kuin ne yli 600 000 naista, joiden nimipäivä osuu 18.7.–24.7. sijoittuvaan viikkoon.

Meillä muistetaan naistenviikko sen peruina, että ennen sääkarttoja ja taloussivujen pörssianalyysejä suomalaiset yrittivät ennakoida elämäänsä enteistä.

Naisten viikolla selvisivät sadot ja sateet.

Joka ei ole Marketan aikana heinässä, se ei korjaa heiniä.
Jos ei Kristiinan päivänä ole pavussa kukkaa, saa päästää siat papumaahan.
Jos on poudat, varokaa ämmäviikkoa. Kyllä ämmät kastelee.
Kun Matleenan päivänä sataa, sataa Pertun päivään asti.

Vietto alkoi 1700-luvulla

Naistenviikon juuren muodostavat kahden pyhimyksen, Maria Magdalenan ja Kristinan, keskiaikaiset muistopäivät.

Katolisen kirkon pyhimyskalenterista lähti aikoinaan koko ajatus nimille omistetuista päivistä. Pyhimysten päivät alkoivat muuntua nimipäiviksi, kun kirkon jäsenet ryhtyivät nimeämään lapsiaan pyhimysten mukaan.

Yhteys pyhimyksiin höllentyi, kun Martin Luther käynnisti Saksassa uskonnollisen reformaation. Se hylkäsi pyhimysten palvonnan ja korvasi pyhimyskalenterit evankelisilla kalentereilla, joihin merkittiin nimipäiviä myös suosituille kansannimille.

Suomeen tämä maallinen nimipäiväperinne saapui Ruotsin kautta 1700-luvulla. Tavan omaksuivat ensin – niin kuin tuolloin uudet muotivillitykset yleensä – säätyläiset, mutta seuraavalla vuosisadalla nimipäiviä vietettiin jo koko maassa.

Perinteen yleistymistä edisti täkäläinen nimipäiväkalenteri, jota päivitettiin vastaamaan suomalaisten tosiasiallista nimistöä.

Maassa, jossa kaikki eivät vielä satakaan vuotta sitten tienneet toistensa syntymäpäiviä, eivät aina omaansakaan, almanakkaan merkityt nimipäivät antoivat mahdollisuuden toivottaa sukulaisille ja ystäville vuosittain lisää onnellisia elonpäiviä.

Näin Suomesta tuli nimipäivien vieton kärkimaita – ja sellainen maamme on yhä. Meidän lisäksemme maallisia nimipäiviä viettävät innokkaasti lähinnä ruotsalaiset, tšekit ja latvialaiset.

Kalenterit tukevat edelleen

Nimipäiväperinteen säilymistä ovat tukeneet uudet nimipäiväkalenterit, joilla on haluttu varmistaa, että mahdollisimman monella on tilaisuus viettää nimipäivää.

Suomenruotsalaiset saivat omansa vuonna 1929. Inarinsaamelaisten kalenteria on julkaistu vuodesta 1996, ja ensimmäinen pohjoissaamelaisten kalenteri ilmestyi 1997.

Luonnollisesti myös ortodokseilla on kalenteri. He juhlivat nimipäivää oman nimikkopyhänsä päivänä.

Nykyään jopa 84 prosenttia suomalaisista pystyy viettämään nimipäivää suomenkielisen nimipäiväkalenterin mukaan.

Jos nimeään etsii lisäksi suomenruotsalaisesta, ortodoksisesta tai saamelaisesta kalenterista, nousee luku yli 90 prosenttiin, arvioi nimistöntutkimuksen dosentti Minna Saarelma-Paukkala, joka Helsingin yliopiston almanakkatoimiston johtajana hoitaa suomenkielistä nimipäiväkalenteria.

Tiede-lehdessä 8/2018 on pitkä artikkeli, jossa tiedetoimittaja Johanna Junttila  kertoo nimipäiväperinteen synnystä ja nimipäivien perinteisistä viettotavoista. Nykyiset someviestit ja pullakahvit työpaikalla ovat kalpea aavistus alkuperäisistä menoista. Ennen päivänsankari sai nimipäiväpuun ja olkiheilan sänkyyn.