Olivatko dinosaurukset tasalämpöisiä kuten nykysukulaisensa linnut? Vai olivatko ne sittenkin vaihtolämpöisiä kuten krokotiilit, käärmeet ja muut matelijat? Fossiilien perusteella ei ole saatu täyttä varmuutta kumpaankaan suuntaan. Uusin yritys selvittää asiaa on tutkia fossiilien hammaskiilteen kemiaa. Se viittaa dinojen tasalämpöisyyteen. Näin raportoi Geology-lehdessä julkaistu tutkimus, josta kertoi Science.

Tutkijoiden mukaan hapen eri isotooppien osuudet hammaskiilteessä kertovat, missä lämpötilassa hammas on muodostunut. Tällä perusteella liitukautisten dinosaurusten kidassa oli selvästi lämpimämpää kuin samana aikana eläneiden krokotiilien suussa. Dinonhampaiden isotooppijakauma muistutti tasalämpöisten nykynisäkkäiden purukaluston jakaumaa.