Dinosauruksen luissa on pyöreät, karkeat päät, joista näkee mistä kohden verisuonet kulkivat niveliin.

Luultua paksumpi rusto viittaa siihen, että dinosaurukset olivat kymmeniä senttejä korkeampia kuin on ajateltu.

Missouri ja Ohion yliopistojen tutkijat ovat havainneet, että hirmuliskoilla oli paksu rustokerros nivelissään. Se tarkoittaa, että ne ovat olleet merkittävästi aiemmin luultua korkeampia. Tutkimus julkaistiin PLoS ONE -lehdessä.

"Tutkimuksemme dinosaurusten nykyajan sukulaisten raajoista osoittaa, että dinosaurukset olivat merkittävästi korkeampia kuin on alkujaan arvioitu", tutkimuksen vetäjä Casey Holliday Missourin yliopistosta sanoi.

"Monien hirmuliskojen pitkät luut ovat päistään pyöreitä ja rosoisia, ja niistä puuttuvat esimerkiksi sellaiset rakenteet kuin nivelnastat. Tämä osoittaa, että nämä rakenteet ja nivelet muodostuivat hyvin suurista rustoista, ja tämä kaikki lisää merkittävästi tiettyjen dinosaurusten korkeutta.

Tutkimus tarjoaa uutta tietoa siitä kuinka ja miksi matelijat ja nisäkkäät rakentavat nivelensä eri määrillä luuta ja rustoa.

Holliday and Ohion yliopiston anatomian professori Lawrence Witmer tutkivat strutseja ja alligaattoreita - dinosaurusten lähimpiä nykyajan sukulaisia sekä eri dinosaurusten raajojen fossiileja. Mukana oli esimerkiksi Tyrannosaurus rex.

Ryhmä arvioi, että alligaattorien ja strutsien raajat sisälsivät 6-10 sentin verran rustoa.

Käyttämällä 'korjauskerrointa' Holliday päätteli, että monet dinosaurukset, kuten Tyrannosaurus rex olivat vain hieman aiemmin arvioitua suurempia, kun taas esimerkiksi sauropodit, kuten Triceratops and Brachiosaurus, saattoivat olla kymmenenkin prosenttia aiemmin arvioitua korkeampia.

Esimerkiksi Brachiosaurus, jonka on korkeudeksi on aiemmin arvioitu noin 13 metriä, on saattanut olla kolmisenkymmentä senttiä korkeampi, kun rusto otetaan huomioon.

Hirmuliskojen pehmytkudoksien rakenteen ymmärtäminen voi myös muuttaa käsityksiä niiden nopeudesta ja asennosta. Vaikka raajan pituuden lisääntyminen tyypillisesti tarkoittaisi isompaa dinosaurusta, se voi myös tarkoittaa nopeampaa tai hitaampaa eläintä, riippuen siitä miten muutos vaikuttaa luurankoon, Holliday sanoi.