Brachiosaurus altithorax. Kuva: Wikimedia Commons

Keskustelua vaihto- ja tasalämpöisyydestä on käyty 1800-luvulta.

Dinosaurukset olivat todennäköisesti tasalämpöisiä kuten nisäkkäät, väittää paleontologi Michael D’Emic Stony Brookin yliopistosta New Yorkista. Arvio perustuu fossiililöydösten perusteella tehtyihin laskelmiin dinosaurusten massasta ja kasvunopeudesta.

Keskustelua on käyty 1800-luvulta lähtien siitä, olivatko dinosaurukset vaihtolämpöisiä tai tasalämpöisiä – vai siltä väliltä.

Viimeiseen vaihtoehtoon päätyi viime vuonna laaja tutkimus, jota D’Emic arvioi uudelleen. Tutkimuksessa oli tarkasteltu dinosaurusten luiden fossiileja, joissa on kasvun nopeudesta kertovia mikroskooppisia jälkiä kuten vuosirenkaita. Tietoja verrattiin nykynisäkkäisiin, lintuihin, kaloihin ja matelijoihin.

D’Emicin mielestä tutkimus aliarvioi dinosaurusten kasvunopeutta. Niitä pitää hänen mielestään vertailla lintuihin. Dinosauruksista 150 miljoonaa vuotta sitten erkaantuneet linnut ovat tasalämpöisiä. D’Emicin mukaan isoilla dinosauruksilla oli onttoja luita ja ilmapusseja kuten linnuilla, mikä auttoi viilentymisessä.

Kommentti on tiedelehdessä Science ja siitä kertoo muun muassa Stony Brookin tiedote.