Noin kymmenkilometrinen asteroidi putosi Jukatanin niemimaalle Meksikoon noin 66 miljoonaa vuotta sitten. Törmäys mullisti ilmaston, joka jo oli Intian suurten basalttipurkausten sekoittama. Tämä oli liikaa muun muassa lentoliskoille ja dinosauruksille. Kuva: Danielm, Donald E. Davis, Nasa, Wikimedia Commons

Ennen asteroidi-iskua vallitsivat ikivihreät kasvit, sittemmin kesävihannat.

Nykymaailman lehtimetsissä vallitsevat koivun ja tammen kaltaiset kesävihannat puut, joiden lehdet elävät nopeasti ja kiihkeästi ja putoavat kylmän tai kuivan vuodenajan koittaessa. Metsät muuttuivat ikivihreistä eli ainavihannista tällaisiksi silloin, kun dinosaurukset tuhoava asteroidi törmäsi maapalloon, kertovat yhdysvaltalaiset tutkijat Plos Biology -lehdessä.

Benjamin Blonder Arizonan yliopistosta ja hänen työtoverinsa tutkivat kasvillisuuden muutosta noin tuhannesta kivettyneestä kasvinlehdestä, jotka oli kerätty denveriläiseen museoon Pohjois-Dakotan kallioista.

Lehdet kattoivat 2,2 miljoonan vuoden ajanjakson, jonka keskelle asteroidin törmäys noin 66 miljoonaa vuotta sitten osui.

Ennen asteroidia vallinneiden kasvien lehdet olivat leveyteensä nähden paksuja, ja niissä oli melko niukka aineita kuljettava suonitus. Tällaiset lehdet ovat tyypillisiä ainavihannille kasveille, jotka yhteyttävät ja kasvavat hitaasti ja panostavat energiansa tukevien, kauan säilyvien lehtien kasvattamiseen.

Asteroidin jälkeen valtavirtaperiaatteeksi vaihtui ”elä nopeasti, kuole nuorena”. Vallitsevat lehdet olivat leveyteensä nähden ohuita ja niissä oli runsas suonitus, joka sopi vilkkaaseen kuljetukseen nopeatahtisen yhteyttämisen aikana.

Vedenjakajana oli ilmeisesti asteroidi-iskun nostama pöly, joka aiheutti rankkaa lämmönlaskua ja ilmastoon uutta arvaamattomuutta. Aurinkoa oli vaikea saada tarpeeksi, ja oli kasvettava nopeasti silloin, kun voi. Näissä oloissa kesävihannat kasvit alkoivat syrjäyttää ainavihantia.

Rekonstruktio pohjoisdakotalaisesta jokilaaksometsästä asteroidi-iskun jälkeen. Lajisto on köyhtynyt aiemmasta, ja lehtipuissa vallitsevat kesävihannat lajit. Kuva: Donna Braginetz, Denver Museum of Nature & Science