Tutkijoiden mukaan kaksi-neljä metriä pitkä petodinosaurus Tawa eriytyi teropodien kehityslinjasta varhain, eikä ole linnun esi-isä. Kuva: Zina Deretsky, National Science Foundation

New Mexicosta löytyneet triaskautiset luurangot viittaavat siihen, että dinojen maailmanvalloitus sai alkunsa eteläisestä Amerikasta.

Dinosaurusten evoluutio oli edennyt myöhäiseen triaskauteen mennessä noin 230 miljoonaa vuotta sitten kolmeen kehityslinjaan: teropodeihin, sauropodomorpheihin sekä linnunlantioisiin. Paljon muuta tuon ajan dinoista ei sitten olekaan tiedetty, sillä triaskautiset fossiilit ovat harvinaisia ja epätäydellisiä.

Äskettäin New Mexicon pohjoisosasta löytyi kuitenkin tutkijoiden ihastukseksi kerralla useita lähes kokonaisia triaskauden teropodiluurankoja.

Sterling Nesbitt Austinin yliopistosta totesi, että fossiilit ovat niin ehjiä, että jokaista luuta voidaan tutkia kolmiulotteisesti. "Joukossa on sekä täysikasvuisia että poikasia", Nesbitt iloitsee.

Kun Nesbitt kollegoineen vertaili aiemmin tuntemattoman Tawa hallae-nimen saaneen teropodin sukulaisuutta muihin, paljastui, että dinosaurukset ovat mitä ilmeisimmin kotoisin nykyisen Etelä-Amerikan alueelta, mistä ne levittäytyivät Pangea-mantereen eri puolille.