Jättimäinen Tyrannosaurus rex lienee ollut tasalämpöinen. Kuva: Wikimedia Commons

Yhdysvaltalaistutkijoiden mukaan ainakin isot dinosaurukset kuluttivat liikkumiseensa niin paljon energiaa, että vaihtolämpöinen elimistö ei olisi kyennyt sitä tuottamaan.

Olivatko dinosaurukset tasalämpöisiä kuten nykynisäkkäät ja linnut vai vaihtolämpöisiä kuten liskot?

Herman Pontzer Washingtonin yliopistosta kollegoineen etsi vastausta laskemalla, kuinka paljon energiaa dinosaurukset kuluttivat. Mikäli ne polttivat kävellessään ja juostessaan enemmän energiaa kuin vaihtolämpöinen elimistö olisi pystynyt tuottamaan, dinot olivat tutkijoiden mukaan todennäköisesti tasalämpöisiä.

Aineenvaihdunta ja energiankulutus ovat monimutkaisia biologisia prosesseja, eikä dinosauruksista ole jäljellä kuin luita. Pontzer on kuitenkin aiemmin osoittanut, että kävelyn ja juoksemiseen kuluva energia on kytköksissä jalkojen pituuteen – jopa niin, että lonkan korkeuden avulla voi ennustaa useimpien maaeläinten liikkumiseen kuluvan energian 98 prosentin tarkkuudella.

Koska lonkkanivelen etäisyys maasta on helppo saada selville raajan luiden perusteella, Pontzer ryhmineen pääsi sen avulla arvioimaan dinosaurusten energiankulutusta. Ryhmä käytti laskuihinsa 14 dinosauruslajin fossiileja.

Varmuuden vuoksi he laskivat myös lihasmassan, jonka eri kokoiset dinosaurukset olisivat tarvinneet saadakseen ruhonsa liikkeelle.

Tulosten perusteella useimmat dinosaurukset olivat mitä todennäköisemmin tasalämpöisiä, atleettisia eläimiä, jotka kestivät rasitusta pitkään ja kuluttivat liikkumiseensa rutkasti energiaa.

Kun tutkijat järjestivät tulokset kehityslinjoihin, ilmeni, että kaikki dinosaurukset olivat ilmeisesti alun perin tasalämpöisiä. Tämä tekee tasalämpöisyydestä luultua vanhempaa.

Tutkimuksen julkaisi PloS One.