Yhdysvaltalaistutkijat selittivät, miten dna:lla voitiin varmistaa bin Ladenin henkilöllisyys.

Dna-testien mukaan Pakistanissa surmattu mies oli 99,9 prosentin varmuudella Osama bin Laden, tiedotti Yhdysvaltain hallitus eilen median välityksellä. Miten se voi olla niin varma – ja niin pian?

Henkilöllisyyden dna-tunnistuksessa analysoidaan muutaman emäsparin mittaisia dna:n toistojaksoja (STR),  joiden lukumäärä vaihtelee eri yksilöillä. Tutkimuksessa hyödynnetään PCR-monistusta, joten soluja ei tarvita paljoa, ja se voidaan tehdä myös osittain hajonneesta materiaalista.

Chad Nusbaum MIT:in Broad-instituutista arvioi, että prosessi vie viisi tai kuusi tuntia, mutta moderneimmissa rikostutkimuslaboratorioissa se voi onnistua nopeamminkin. Armeijalla oli siis riittävästi aikaa suorittaa dna-tunnistus ennen kuin Obama piti tiedotustilaisuutensa Washingtonissa.

Mistä sitten voidaan tietää, että kuolleesta miehestä otettu dna-näyte on nimenomaan bin Ladenin?

Varmin tunnistus olisi saatu vertailusta bin Ladenin omaan dna:aan.

"Arvelisin, että bin Ladenin dna:ta on ollut tallessa jo pitkään", sanoo Robert Shaler, joka johti World Trade Centerin uhrien dna-tunnistusta 2001. Näytteitä on voitu poimia talteen esimerkiksi tiedustelijoiden voimin paikoista, joissa bin Laden on asunut tai vieraillut.

"Dna-näytteitä on voitu ottaa myös kenestä tahansa bin Ladenin sisaruksesta tai lapsesta, jopa heidän tietämättään. Se käy vaikka pizzanpalasta", lisää dna-todisteista kirjan kirjoittanut David Kaye Pennsylvanian osavaltionyliopistosta.

Bin Ladenilla ei tiettävästi ole yhtään täyssisarusta, vaan hän oli vanhempiensa ainoa lapsi. Hänen äitinsä kuitenkin meni uudelleen naimisiin erottuaan bin Ladenin isästä ja sai neljä lasta lisää. Isänsä puolelta bin Ladenilla on jopa kymmeniä puolisisaruksia. Omia lapsia bin Ladenin väitetään siittäneen peräti 26.

"Dna-tunnistuksen varmuuteen vaikuttaa se, kuinka monta vertailunäytettä on saatu ja kuinka läheisiltä sukulaisilta ne ovat peräisin", tarkentaa molekyylibiologi Allison Williams Dobson Chapel Hillin yliopistosta.

"Mitä useammalta sisarukselta ja lapselta näytteitä saadaan, sitä helpompaa ja varmempaa tunnistus on."

On todennäköistä, että henkilöllisyyden varmistuksessa on hyödynnetty myös mitokondriaalista dna:ta (mtDNA). Sen avulla on voitu varmistaa, että ruumis oli bin Ladenin äidin poika tai bin Ladenin sisarusten sukulainen.

"Koska mitokondriot periytyvät äidiltä lapselle, ne kertovat lähes varmuudella, ketkä kaksi ovat sisaruksia keskenään", selittää mtDNA-tutkija Mary-Claire King Washingtonin yliopistosta.

Y-kromosomista tehtyä STR-analyysia sen sijaan voisi käyttää varmistamaan sukulaisuussuhde ruumiin ja bin Ladenin puoliveljien tai poikien välillä.

Muitakin vertailumahdollisuuksia on, ja analyysien yhdistelmä osoittaa tutkijoiden mukaan lähes sataprosenttisesti, oliko bin Ladeniksi väitetty ruumis hän vai ei.

"Jos heillä on oikeat näytteet, tunnistus on käytännössä täysin varma", Shaler sanoo.

Osama bin Ladenin dna-tunnistuksesta kertoi Nature verkkosivullaan.