Dna sai lisäosia. Kuva: Shutterstock

Saavutus avaa mahdollisuuden lisätä eliöihin ominaisuuksia, joita ei muuten esiinny luonnossa.

Tutkijat onnistuivat luomaan osaksi keinotekoisen elävän olennon lisäämällä bakteerin dna:han kokonaan uuden emäsparin.

Kaikkien eliöiden geneettinen informaatio on pakattuna nelikirjaimiseen dna-koodiin. Dna-ketju koostuu neljästä emäksestä: adeniinista, guaniinista, sytosiinista ja tymiinistä, jotka asettuvat erilaisiin järjestyksiin.

Emäksiä merkitään usein kirjaimilla A, G, C ja T. Niistä A ja T asettuvat aina pariksi, samoin C ja G. Nämä emäsparit tuottavat erilaisia proteiineja, joihin elämä kaikissa muodoissaan perustuu.

Tutkijat onnistuivat jo vuonna 2014 liittämään E. coli -bakteerin dna:han uudenlaisen emäsparin X ja Y. Sen jälkeen bakteeri kuitenkin kasvoi heikosti. Lisäksi uusi emäspari karsiutui ennen pitkää dna:sta solun jakautuessa ja dna:n kopioituessa.

Nyt tutkijat onnistuivat parantamaan ratkaisevasti solujen jakautumista ja uuden emäsparin pysyvyyttä niissä.

He käyttivät geenien tarkan editoinnin mahdollistaa crispr-cas9-menetelmää. Sen avulla he määräsivät tuhottaviksi sellaiset solut, joiden dna:sta X ja Y olivat pudonneet.

Näin X ja Y säilyivät bakteerin dna-juosteessa vielä 60 kopioitumiskierroksen jälkeen.

Muun kohentelun ansiosta bakteerin kasvu hidastui vain vähän verrattuna muuntelemattomaan kantaan.

Tutkijat sanovat tutkimusartikkelissa Pnas-lehdessä onnistuneensa luomaan osin keinotekoisen elämänmuodon, joka on vakaa.

Ryhmä kirjoittaa, että saavutuksen pohjalta on mahdollista pyrkiä lisäämään eliöihin sellaisiakin piirteitä, joita ei esiinny missään luonnossa.

Uudet kirjaimet lisäävät myös dna:n kapasiteettia tietovarastona.

Tutkijaryhmän jäsen professori Floyd Romesberg korosti kuitenkin nettijulkaisu Science Dailyssa, että koe on tehty vain yksisoluisessa eliössä. Suoria sovelluksia on hänen mukaansa tässä vaiheessa nolla.