Alkiokantasolut (kuvassa) eivät ehkä pian ole välttämättömiä kantasolututkimuksessa. Kuva: M. William Lensch, PhD. Harvard. Medical School, via Science-AAAS.

Kaksi tutkijaryhmää palautti ihmisen aikuisia soluja kantasolujen kaltaisiksi.

Kantasolututkimuksen suurin ongelma on ollut solujen saatavuus. Niiden eristäminen elävistä alkioista on paitsi rajallista, myös kohdannut paikoin hurjaa vastustusta. Nyt Wisconsinin ja Kioton yliopistoissa itsenäisesti tehdyt koesarjat muuttavat koko tutkimuksen kertaheitolla: tutkijat onnistuivat muuttamaan ihmisen täysikasvuiset ihosolut takaisin kantasoluasteelle.

Tutkijat ovat tienneet Dolly-lampaan syntymästä lähtien, että täysikasvuiset solut on mahdollista palauttaa kantasoluiksi. Kaikki yritykset toistaa tapahtuma kasvatusalustalla viljellyissä ihmissoluissa ovat kuitenkin osoittautuneet tuloksettomiksi.

Wisconsinin yliopiston tutkijat pääsivät uuden lähestymistavan jäljille hiiritutkimuksilla. He tiesivät, että hiiren fibroblastit eli sidekudossolun esiasteet on mahdollista saada palautumaan kantasoluiksi niin sanotuilla transkriptio-proteiineilla, jotka voivat käynnistää tai sammuttaa geenejä.

Ryhmä tutki Junying Yun johdolla, mitkä geenit ovat erityisen aktiivisia kehittyvissä alkioissa ja kokeilivat erilaisia geeniyhdistelmiä ihmisen fibroblasteihin. Lopulta neljän geenin – OCT4, NANOG, SOX2 ja LIN28 – yhdistelmä sai fibroblastit palautumaan lähtötekijöihinsä.

Myös Shinya Yamanaka Kioton yliopistosta raportoi onnistuneensa ohjelmoimaan aikuiset ihmisihosolut käyttäytymään kuten alkiokantasolut. Vuosi sitten hän teki saman hiirisoluilla.

Tutkijoiden mukaan tulos on huima edistysaskel, sillä se tuo kantasolut käytännössä kaikkien tutkijoiden ulottuville. He kuitenkin painottavat, että tekniikoita pitää vielä virittää ja niiden turvallisuus varmistaa.

Wisconsinilaisten tutkimuksen julkaisi Science verkkosivullaan. Yamanakan tuloksista kertoi puolestaan Cell.