Muumioiden dna kertoo yhä tarkemmin muinaisten egyptiläisten elämästä ja taustoista. Kuva: Erkki Raskinen

Kaupankäynnin ja orjakaupan perintö erottaa nykyiset egyptiläiset muinaisesta Egyptin kansasta.

Väestön liikkeet ovat muuttaneet egyptiläisten geeniperimää aikojen saatossa yhä afrikkalaisemmaksi.

Muinaiset egyptiläiset olivat läheisemmin sukua Lähi-idän kansoille, kun taas nykyisin elävien egyptiläisten perimässä näkyy vahva vaikutus Saharan eteläpuoleisesta Afrikasta.

Tämä selvisi saksalaisen Max Planck -instituutin tutkimuksessa, jota voi pitää läpimurtona. Päätelmät perustuvat nimittäin muumioista kerättyyn dna:han.

Tutkimukseen kelpaavan perimäaineksen keräämistä tuhansia vuosia vanhoista muumioista ei pidetty aiemmin mahdollisena.

”Dna:n säilymistä muumioissa sopii aina epäillä. Egyptissä on kuuma ilmasto, hautakammio ovat kosteita ja muumioinnissa käytetyt kemikaalit haurastuttavat dna:ta. Ne huonontavat sen säilyvyyttä”, kertoo evoluutioantropologian Max Planck -instituutin johtaja Johannes Krause, yksi tutkijoista.

Krausen ryhmä onnistui kuitenkin varmentamaan dna:n luotettavuuden. Tutkijoiden mentelmä avaa oven Egyptin salaisuuksiin, kun muinaisen kansan koko perimäainekseen päästään nyt käsiksi.

Tutkijat ottivat näytteitä 151 muumiosta Abusir el-Meleqin arkeologiselta alueelta Niilin varrelta ja eri museoiden kokoelmista. Koko perimän kattavaa tuman dna:ta saatiin kolmesta muumiosta ja mitokondrio-dna:ta 90 henkilöstä. Muumiot olivat peräisin ajanjaksolta, joka ulottuu vuodesta 1 400 ennen ajanlaskun alkua vuoteen 400 jälkeen ajanlaskun alun.

Ryhmä halusi tutkia, ovatko muun muassa Aleksanteri Suuren valloitukset ja muut sodat jättäneet jälkiään Egyptin väestöön. Eivät ainakaan Abusir el-Meleqin alueella, sillä kansan perimä oli säilynyt valloitusajoista varsin samanlaisena.

Sen sijaan nykyisen Egyptin väestön dna on paljon lähempänä Saharan eteläpuolisen Afrikan väestöä kuin muinaisten egyptiläisten dna.

Muinaiset egyptiläiset olivat tutkimuksen mukaan läheistä sukua Levantin alueen, Anatolian niemimaan ja Euroopan kansoille.

Afrikkalaisia geenejä lienee alkanut virrata Egyptiin myöhemmin, kun liikkuminen Niilillä lisääntyi ja kaupankäynti Saharan eteläpuoleiseen Afrikkaan vilkastui. Osansa lienee myös islamilaisella orjakaupalla, joka alkoi noin 1 300 vuotta sitten. Orjia haettiin Saharan eteläpuolisesta Afrikasta Lähi-itään.

Muumioiden dna:sta kertoi Nature Communications.

Toope
Liittynyt23.7.2006

Egyptin muumioiden dna avautui nyt kunnolla

Rappeutuiko Egypti sitten geeninvaihdon myötä? Eikö afrikkalainen vaikutus boostannut yhteiskuntaa?

"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope

Peili olisi se keksintö, jota arabialainen ja islamilainen maailma tarvitsisi. He voisivat sen kautta nähdä syyllisen siihen, miksi omat yhteiskunnat eivät toimi.

Toope