Yhdysvaltalaisen Rensselaerin teknisen korkeakoulun tutkijat ilmoittivat maaliskuussa Science-lehdessä, että ultraäänellä synnytetty sonoluminesenssi saa asetonissa aikaan miljoonien asteiden lämpötilan. Se voisi riittää ydinfuusion käynnistämiseen. Fuusiossa vety-ytimet yhtyvät heliumin ytimiksi, jolloin vapautuu runsaasti energiaa.

Illinoisin yliopiston tutkijat Juri Didenko ja Kenneth Suslick kiistävät tuoreessa selvityksessään tämän mahdollisuuden, Scientific American -lehti kertoo verkkosivullaan. Didenkon ja Suslickin raportti on julkaistu englantilaisessa Nature-lehdessä. Heidän laskelmiensa mukaan asetonin omat kemialliset reaktiot syövät ultraänen energiaa niin paljon, ettei lämpötila nouse kuin ehkä 20 000 asteeseen. Se ei valitettavasti riitä fuusioon näissä oloissa.

Sopivasti kohdistettu ultraääni synnyttää asetonissa kuten muissakin nesteissä pieniä kuplia, jotka äkisti romahtaessaan kuumenevat huimasti. Kuumuus puolestaan synnyttää valonvälähdyksen. Siksi ilmiötä kutsutaan sonoluminesenssiksi, joka tarkoittaa äänen synnyttämää valoa. Ilmiö on tunnettu jo kymmeniä vuosia.