Taiteilijan näkemys magnetarista. Kuva: Nasa

Uusi havainto tekee erittäin eksoottisina pidetyistä taivaankappaleista oletettua tavallisempia.

Röntgenpulsari saatiin ensimmäistä kertaa kiinni radiopulssien lähettämisestä. Röntgenpulsareita tunnetaan vain tusinan verran, ja niitä on pidetty erittäin eksoottisina taivaankappaleina. Uusi havainto tuo ne lähemmäs tavallisia pulsareita.

Pulsarit ovat vinhasti pyöriviä neutronitähtiä - kieppuvia tähtien ruumiita, jotka syntyvät massiivisen tähden luhistuessa. Pulssit muodostuvat, kun niiden navoilta lähtevät säteilysuihkut osuvat säännöllisin väliajoin meihin.

Tavallisten pulsareiden säteilykiilat kuuluvat radioaalloilla. Energeettisiä röntgenpulsseja lähettävien pulsareiden oletettiin liittyvän epätavallisiin neutronitähtiin, joita nimitetään magnetareiksi. Magnetarit ovat neutronitähtiä, joille on muodostunut erittäin voimakas magneettikenttä.

Fernando Camilon kumppaneineen havaitsi, miten 24 vuotta seurattu XTE J1810-197 -niminen röntgenpulsari yllättäen kirkastui ja lähetti radiopulsseja. Tutkijat eivät vieläkään ymmärrä tarkasti, miten kohteen radio- ja röntgensäteily syntyy, mutta he uumoilevat mittaustensa perusteella, että röntgenpulsarit eivät sittenkään eroa kovin paljon tavallisista radiopiipittäjistä. Uutisen kertoo Nature.