Eurooppalais–brazilialainen tutkijaryhmä kertoo löytäneensä 400 valovuoden päästä planeetan, joka on jäämässä paisuvan tähtensä alle. Planeetta kiertää laajenevaa jättiläistähteä HD 47536, ja vaipuu tämän syleilyyn lähiaikoina – tähtitieteessä muutama kymmenen miljoonaa vuotta on pian. Maata odottaa viiden miljardin vuoden päästä sama kohtalo, sillä Aurinko laajenee elämänsä ehtoona niin sanotuksi punaiseksi jättiläiseksi.

Euroopan Eteläisen observatorion tiedote kertoo, että ennen tätä löytöä oli tiedossa vain kolme jättiläistähteä, joilla on planeetta. HD 47536 on kuitenkin näistä jättiläisistä suurin, joten sen planeetta on ensimmäisenä tulilinjalla.

Planeettahavainnon ansioista selvisi myös eräs tutkijoita pitkään vaivannut seikka. Muutaman jättiläistähden kaasukehässä näkyy nimittäin litiumia. Havainto on outo, sillä litiumin on oletettu katoavan kuumassa tähdessä melko nopeasti. Nyt tutkijat hoksasivat, että litium saattaa olla peräisin jättiläisen hiljattain ahmaisemasta planeetasta.