Tähden läheisyys höyrystää HD 209458b:lle komeettamaisen hännän. Kuva NASA, ESA, and Alfred Vidal-Madjar

Tutkijat onnistuivat mittaamaan ensimmäistä kertaa eksoplaneetan spektrin.

Tutkijat onnistuivat mittaamaan ensimmäistä kertaa eksoplaneetan kaasukehän spektrin. Siinä on viiva, joka kielii pölystä. Spektrissä näkyy myös toinen viiva, jota ei toistaiseksi osata selittää. Myös kaasukehän kuivuus yllätti.

HD 209458b:n infrapunaspektrin rekisteröi Nasan tutkija Jeremy Richardson työtovereineen. Temppu onnistui, sillä HD 209458b:n rata kulkee täältä katsoen tähtensä editse. Eksoplaneetan spektri saadaan siis vähentämällä sen ja tähden yhteisestä spektristä se, joka on otettu planeetan ollessa tähden takana.

HD 209458b on Jupiterin kokoluokkaa oleva jättiläisplaneetta, jonka kaasukehässä oletettiin teorioiden perusteella olevan myös vesihöyryä. Spektrin muoto ei kuitenkaan puoltanut vetisyyttä. Sen sijaan spektrissä näkyy voimakas viiva. Se kertoo kaasukehässä olevan silikaattipölyä. Toinen viiva on heikompi, eikä sitä osata toistaiseksi tulkita. Havainnoista on jo aikaisemmin selvinnyt, että HD 209458b:n laajentuneessa kaasukehässä on happea ja hiiltä.

Richardson käytti mittaukseen Spitzer -avaruuskaukoputkea ja tutkimustulokset julkaistiin Nature -lehdessä.