Kuva: ESO/L. Cal

Osa eksoplaneetoista kiertää emotähteään eri suuntaan kuin tähti itse pyörii akselinsa ympäri.

Britannian tähtitieteellisen yhdistyksen kokouksessa Glasgowssa ilmoitettiin yhdeksän uuden emotähtensä edestä kulkevan eksoplaneetan löytymisestä.

Kun näitä uusia tuloksia verrattiin aiempiin havaintoihin vastaavista eksoplaneetoista, tähtitieteilijät huomasivat yllättäen, että kuusi eksoplaneettaa 27:stä kiersi emotähteään "väärään" suuntaan. Omassa aurinkokunnassamme planeetat kiertävät tähteään samaan suuntaan kuin tähti itse pyörii akselinsa ympäri.

"Tämä on todellinen pommi jonka olemme pudottamassa eksoplaneettatutkimuksen kentälle", havainto-ohjelmasta vastannut tohtoriopiskelija Amaury Triaud sanoi.

Planeettojen on ajateltu muodostuvan kaasu- ja pölykiekosta, joka kiertää nuorta tähteä. Tämä kiekko pyörii samaan suuntaan kuin tähti itse, ja tähän asti on ajateltu että kiekosta muodostuvat planeetat kiertäisivät tähteään suurin piirteen samalla tasolla ja samaan suuntaan kuin mihin niiden emotähti pyörii. Näin on laita Aurinkokunnassa.

Ensimmäiset "kuumat Jupiterit" havaittiin 15 vuotta sitten ja siitä lähtien niiden alkuperä on ollut arvoitus. "Kuumat Jupiterit" ovat oman aurinkokuntamme Jupiterin kokoisia tai suurempiakin planeettoja, joiden kiertorata kulkee hyvin lähellä tähteään. Näiden ytimet ovat kiveä ja jäähiukkasia, joita on vain kaukana tähdestä. Siksi kuumien Jupiterin on täytynyt syntyä kaukana emotähdestään ja sitten muuttaa lähemmäksi sitä.

Väärään suuntaan matkaavien kuumien Jupiterien muutto omalle radalleen ei voi selittyä niillä painovoimatekijöillä, jotka pystyvät hyvin selittämään "oikeaan" suuntaan kulkevien eksoplaneettojen muuton. Niinpä tutkijat arvelevatkin, että väärään suuntaan kulkevat planeetat eivät ole vuorovaikuttaneet lainkaan pölykiekon kanssa, vaan ne ovat vaeltaneet vähittäisessä "köydenvedossa" kaukaisempien planeettojen ja tähtien mukana paikoilleen satojen miljonien vuosien kuluessa.

Erilaisten epäsäännöllisten välivaiheiden jälkeen eksoplaneetta parkkeeraa lähes ympyränmuotoiselle, mutta satunnaisessa tasossa olevalle radalle lähelle tähteä.

"Tämän prosessin sivutuote on, että se pyyhkäisee kaikki pienemmät, Maan kaltaiset planeetat ulos näistä järjestelmistä", Didier Queloz Geneven observatoriosta sanoi.