Sadan valovuoden päässä saattaa olla veden peittämä planeetta. Taiteilijan näkemys eksoplaneetasta, jonka todellinen olemus voi paljastua uusissa tutkimuksissa. Kuva: Nasa

Tess-avaruusteleskooppi on havainnut jo tukun muitakin lupaavia kohteita aurinkokunnan ulkopuolelta.

Noin sadan valovuoden päästä on löytynyt aika lailla Maan kokoinen eksoplaneetta, joka kiertää tähteään sopivalla etäisyydellä mahdollisen elämän kannalta. Planeetalla saattaisi olla valtavasti vettä, Yhdysvaltain avaruushallinto Nasa arvioi.

Se on ensimmäinen maapallon kaltaiseksi kuvailtu planeetta, jonka Nasan Tess-avaruus­teleskooppi on havainnut.

Kaikkiaan on havaittu yksitoista enintään puolentoista maapallon kokoista ekso­planeettaa, jotka ovat niin sanotulla elämän vyöhykkeellä, tuore tutkimus kertoo. Lupaavia kohteita on enemmänkin, mainitsee Habitable Exoplanets -luettelo.

Nyt havaittu planeetta nimeltään TOI 700 d kiertää punaista kääpiötähteä.

Planeetta pysyy nestemäisen veden kannalta sopivalla etäisyydellä tähdestään, joten sen pinnalla ei ole liian kuuma tai kylmä. Nestemäinen vesi on välttämätön tuntemallemme elämälle.

Planeetta on noin 20 prosenttia suurempi kuin maapallo. Massaksi on arvioitu 1,7 maapalloa, mutta sitä pitää tarkentaa.

Planeetan punaisen emotähden massa on noin 40 prosenttia oman Aurinkomme massasta, ja se on vain puoliksi yhtä kuuma. Planeetta saa emotähdeltään säteilyä noin 86 prosenttia siitä, mitä maapallo ottaa vastaan Auringolta.

Universumin tähdistä kolme neljästä on punaisia kääpiöitä, joten myös aurinkokunnan lähitähdistä suurin osa on sellaisia. Näin arvioi Tiede-lehdessä pari vuotta sitten tähtitieteilijä Mikko Tuomi, joka on löytänyt useita eksoplaneettoja Hertfordshiren yliopistossa Britanniassa.

Punaiset kääpiöt tapaavat lähettää voimakkaita purkauksia, jotka tuhoavat kiertolaisten mahdollisen kaasukehän. Havaittu planeetta saattaa välttyä ylettömiltä purkauksilta. Tutkija Emily Gilbert toteaa Nasan tiedotteessa, ettei TOI 700 lähettänyt purkauksia yhdentoista kuukauden tarkkailun aikana.

Eksoplaneettoja on havaittu yli 4 000. Suurimman osan on havainnut käytöstä poistettu Kepler-avaruusteleskooppi, jonka tehtävänä oli havaita Maan kaltaisia planeettoja Auringon kaltaisten tähtien ympärillä.

Keplerin korvannut Tess on haravoinut eksoplaneettoja huhtikuusta 2018. Samoin kuin Kepler myös Tess tarkkailee, miten tähden lähettämä valo himmenee ajoittain, kun sitä kiertävä planeetta osuu tähden ja teleskoopin väliin. Himmeneminen kertoo kiertolaisen koon ja kiertoradan. Planeettakunnan pitää olla sopivassa asennossa teleskooppiin nähden.

Planeetan vuosi kestää 37 Maan vuorokautta. Lähellä tähteään kieppuvia planeettoja on helpompi havaita kuin maapallon kaltaisia verkkaisemmin eteneviä. Elämän kehityksen kannalta hankalaa voi olla se, että TOI 700 d kääntää ilmeisesti aina saman puolen kohti emotähteään. Planeetta käyttäytyy kuin maapallon Kuu.

Siksi planeetan toinen puoli on jatkuvassa paahteessa ja toinen vastaavasti pimeydessä. Elämälle otollisimmat alueet voisivat olla valoisan ja pimeän väliin jäävällä vyöhykkeellä.

Jo nyt tutkijat ovat mallintaneet, että havaitulla planeetalla voi olla valtava meri ja hiilidioksidia sisältävä kaasukehä, kuten saattoi olla nuoressa Marsissa. Toisen mallinnuksen mukaan planeetta voi olla pilvetön ja meretön.

Tess on löytänyt jo tukun muitakin kiinnostavia kohteita. Elokuussa sen esimerkiksi kerrottiin havainneen niin sanotun supermaapallon aurinkokunnan ulkopuolelta vain 31 valovuoden päässä meistä.

Supermaalla tarkoitetaan maapalloa suurempaa kiinteää planeettaa, joka on kuitenkin pienempi kuin esimerkiksi aurinkokuntamme kaasuplaneetat, kuten Neptunus. Supermaan massa on alle kymmenen Maan massaa.