Taiteilijan näkemys OGLE-TR-56b-planeetasta lipumassa emotähtensä taakse. Kuva: D. Sing (IAP) / A&A.

Suoria havaintoja eksoplaneetoista on jo aiemmin saatu avaruusteleskoopeilla, mutta nyt tutkijat ovat havainnoineet kahta "kuumaa jupiteria" maasta käsin.

Avaruusteleskoopeilla on jo saatu suoria havaintoja eksoplaneetoista, mutta maasta käsin niitä on tähän saakka pystytty havaitsemaan vain epäsuorasti emotähden kirkkauden vaihtelun perusteella.

Nyt kaksi tutkimusryhmää kertoo havainnoineensa maassa sijaitsevilla teleskoopeilla kahden ”kuuman jupiterin” lähettämää säteilyä. Toinen ryhmä tarkkaili kohdettaan infrapuna- ja toinen näkyvän valon aallonpituudella.

Planeetan heijastama säteily hukkuu yleensä emotähden loistoon, joten tutkijat tarvitsivat kuuman kohteen, tähtikirkkaan yön ja onnistuneen ajoituksen. Planeetan paljastaa säteilyn muutos sen kadotessa emotähden taakse.

Ernst De Mooijin ja Ignas Snellenin johtama hollantilaisryhmä havainnoi TrES-3b-planeetan infrapunasäteilyä. He mittasivat planeetan kaasukehän lämpötilaksi noin 1700 °C (2000 K).

Toista eksoplaneettaa sihtasi David Singin ja Mercedes Lopez-Moralesin johtama tutkijaryhmä. Heidän planeettansa, 5000 valovuoden päässä sijaitseva OGLE-TR-56b kiertää hyvin lähellä emotähteään. Tutkijat onnistuivat erottamaan kuumana hehkuvan planeetan lähettämän näkyvän valon sen lipuessa emotähtensä taakse. He seurasivat tapahtumaa kahdella teleskoopilla, joista toinen oli Euroopan eteläisen observatorion Chilessä sijaitseva suurteleskooppi (VLT).

OGLE-TR-56b rikkoi tunnettujen eksoplaneettojen lämpöennätyksen: planeetan kaasukehä hohkaa yli 2400 celsiusasteisena (2700 K).

Eksoplaneettojen bongaus maasta käsin on tervetullut uutinen, sillä niiden kaasukehiä kuvannut avaruusteleskooppi Spitzer on jo pitkään ollut jatkoajalla ja jäänee pian eläkkeelle.

Tutkimuksen julkaisi Astronomy & Astrophysics .