Kuva: NASA/JPL-Caltech

Uudenlainen mittalaite havaitsee eksoplaneetan pieneenkin kaukoputkeen kiinnitettynä.

Nyt löytynyt kaukainen planeettaa osoittaa, että uudenlainen mittalaite havaitsee eksoplaneetan pieneenkin kaukoputkeen kiinnitettynä. Uusi laite saattaa tietää ennen näkemätöntä planeettabuumia. Ehkä sillä löytyy ensimmäinen maankaltainenkin planeetta.

Eksoplaneettoja on vaikea löytää, sillä ne peittyvät keskustähden loisteeseen. Lähes kaikki nyt tunnetut eksoplaneetat on paikallistettu sen peruteella, että niiden vetovoima liikuttaa keskustähteä. Liike paljastuu spektrografilla, joka levittää tähden valon spektriksi. Samalla suurin osa tähden valosta menetetään ja havainnon tarkkuus kärsii.

Uusi spektrografi ET (Exoplanet Tracker) kerää 20 prosenttia valosta. Siksi se toimii pientenkin kaukoputkien kanssa. Se oli kiinnitetty alle metriseen kaukoputkeen, kun sillä löytyi ensimmäinen planeetta, ET-1. Noin puolen Jupiterin kokoinen ET-1 on sadan valovuoden päässä ja se kiertää hyvin nuorta tähteä.

Maailmassa on satoja alle metrisiä kaukoputkia, joten ET:n odotetaan aloittavan eksoplaneettabuumin. “Kuluneen kahden vuosikymmen aikana tähtitieteilijät ovat tutkineet noin 3000 tähteä”, toteaa Floridan yliopiston professori Jian Ge. Niiden ympäriltä on löytynyt siinä 150 planeettaa.

”Menestyksemme tämän uuden laitteen kanssa osoittaa, että pystymme pian tutkimaan tähtiä entistä nopeammin ja halvemmalla - tulemme ehkä löytämään seuraavan kahdenkymmenen vuosikymmenen kuluessa satojatuhansia eksoplaneettoja."