Kuva: ESO/VLTKuva: ESO/VLT

Saksalaiset tutkijat kuvasivat ensimmäisen eksoplaneetan, joka kiertää auringonkaltaista tähteä. ”Nyt kun meillä on suora valokuva, voimme alkaa tutkia mitä ainetta planeetan kaasukehä on. Planeetan lämpötilakin selviää”, sanoo Ralph Neuhauser New Scientistin uutisessa. ”Tämä avaa kokonaan uuden pelikentän planeettatutkijoille.”

Tätä nykyä tunnetaan lähes 150 eksoplaneetta. Ne kaikki ovat löytyneet epäsuorasti. Kaukaista tähteä kiertävän planeetan kuvaaminen ei näet ole helppoa, sillä tähden kirkkaus peittää planeetat alleen. Tämän vuoden tammikuussa ryhmä tutkijoita kuvasi ruskean kääpiön planeetan. Ruskea kääpiö on tähti, joka ei koskaan syttynyt. Elävän tähden planeettaa ei sen sijaan olla aikaisemmin saatu kuvaan.

Nyt Ralph Neuhauser, joka on työssä Jenan yliopiston observatoriossa, kuvasi yhdessä työtoveriensa kanssa GQ Lupi –nimisen tähden planeetaan. Tehtävää helpotti se, että planeetta on suhteellisen kaukana keskustähdestään. Se on myös hyvin nuori, joten se hehkuu vielä muodostumisen synnyttämää lämpöä ja näkyy siksi melko kirkkaana infrapunakuvassa. Kuva otettiin Euroopna eteläisen observatorion VLT-kaukoputkella ja planeetta varmistettiin oikeaksi planeetaksi Hubble-avaruukaukoputken ja japanilaisen Subaru-kaukoputken avulla.

GQ Lupi, joka loistaa 400 valovuoden päässä täältä, on paljon Aurinkoa nuorempi tähti. Sillä on massaa 70 prosenttia Auringon massasta. Nyt kuvattu planeetta kiertää sitä 20 kertaa kauempana kuin Jupiter Aurinkoa. Planeetan massaa ei vielä tiedetä.