DeScott Evansin maalaus Tieteentuntija vuodelta 1887.
DeScott Evansin maalaus Tieteentuntija vuodelta 1887.

Tutkimus vihjaa, että asiantuntijan arvio on maallikon arviota lahjomattomampi. 

Rahapalkkio vaikuttaa maallikkojen arvioihin taiteesta muttei asiantuntijoiden, huomasivat Virginia Tech –yliopiston tutkijat. Myös maallikkojen ja eksperttien aivot reagoivat eri tavoin, kun he tekevät arvioita alttiina ulkoisilla vaikutteille.

Tutkimukseen osallistui 20 maallikkoa sekä 20 taiteen asiantuntijaa, jotka olivat saaneet alan koulutusta vähintään viisi vuotta ja työskennelleet taidealalla. Kaikille näytettiin kahden eri yrityksen logoa, joista toisen kerrottiin maksavan heidän 300 dollarin osallistumispalkkionsa.

Seuraavaksi koehenkilöille näytettiin nykytaidemaalauksia, joiden ohessa oli jommankumman yrityksen logo. Teokset olivat taideopiskelijoiden tekemiä sen varmistamiseksi, etteivät henkilöt voineet tuntea ennestään teoksia.

Selvisi, että useimmat maallikot arvostivat enemmän teoksia, joiden vieressä oli sponsoriksi väitetyn yrityksen logo. Taiteen asiantuntijoiden mieltymyksiin logo ei vaikuttanut.

Aiemmat aivokuvatutkimukset ovat osoittaneet, että rahapalkkiot vilkastuttavat toimintaa aivojen etuotsalohkon alueella, joka liittyy mieltymyksiin ja arvoarvostelmien tekemiseen. Näin kävi nytkin maallikoille, kun heille esitettiin sponsorin logolla varustettuja maalauksia.

Asiantuntijoilla kyseinen alue ei syttynyt merkittävästi. Heillä sen sijaan vilkastui etuotsalohkon alue, joka liittyy tiedolliseen kontrolliin ja tunteiden säätelyyn.

Tutkimuksen julkaisi Pnas.