Vääräväritetty kuva Linnunradan naapurigalaksista Andromedasta. Sen infrapunasäteilyä mittasi Wise-avaruusteleskooppi. Kuvassa näkyy oranssina se lämpö, joka säteilee tähdistä galaksin kierteishaaroissa. Joukko tähtitieteilijöitä tutki tällä tapaa yli sadantuhannen galaksin lämpösäteilyä. Kaikissa infrapunasäteily tuli luonnollisista lähteistä. Kuva: NASA/JPL-CALTECH/WISE TEAM

Astronomit etsivät sivilisaatioiden merkkejä lämpösäteilystä.

Pitkälle kehittyneen älyn merkkejä ei löytynyt noin 100 000 galaksista, joiden lämpösäteilyä tähtitieteilijät mittasivat tarkasti. Älyä etsi joukko Penn State yliopiston tutkijoita Yhdysvalloissa.

Tutkijat käyttivät älyn merkkien metsästykseen Nasan Wise-tutkimussatelliitin mittaustuloksia. Idea on, että kehittynyt sivilisaatio olisi ehtinyt valjastaa galaksin tähtien energiaa käyttöönsä ja tarpeisiinsa. Wise pystyisi erottamaan sen galaksin lämpösäteilystä. Galaksi säteilisi tällöin "liikaa" infrapunasäteilyä ja Wise havaitsisi sen.

Infrapunasäteilyä syntyisi väkisin asukkaiden energian kulutuksesta, avaruusmatkailusta ja esimerkiksi laitteista, kuten tietokoneista, ja ehkä jostakin, jota emme vielä edes osaa kuvitella.

Tällainen säteily on suora seuraus fysiikan termodynamiikan pääsäännöistä. Niiden tiedetään vaikuttavan samalla tavalla kaikkialla maailmankaikkeudessa.
Energiaa kulutettaessa lämpöä säteilee näet aina tietyillä infrapunan aallonpituuksilla, ja sen voi mitata, kuten Wise juuri tekee.

"Sama fysiikka saa tietokoneesi säteilemään lämpöä, kun siihen on kytketty virta", sanoo tutkimusta tehnyt apulaisprofessori Jason T. Wright Penn Staten yliopiston eksoplaneettojen tutkimuskeskuksesta yliopiston tiedotteessa.

Wisea ei alun perin tietenkään kehitetty tähän tarkoitukseen, vaan laite tutkii tähtitieteellisiä luonnonilmiöitä.

Oikeastaan Wright vain sovelsi vanhaa ideaa. Teoreettinen fyysikko Freeman Dyson ehdotti jo 1960-luvulla, kuinka kehittyneen sivilisaation voisi havaita kaukaa infrapunan avulla.

Tutkijat muistuttavat, että tällainen koko galaksin energiaa hyödyntävä sivilisaatio olisi paljon edistyneempi kuin Maan sivilisaatio on nyt.

Wise on ehtinyt tutkia lähes sadan miljoonan galaksin lämpösäteilyä. Nyt tutkittiin sataatuhatta.

"Löysimme aineistosta noin 50 galaksia, jotka säteilivät epätavallisen paljon", Wright kertoo.

Tarkemmassa tarkastelussa kaikki lämpösäteily sai selityksensä luonnon ilmiöistä. Tutkijat löysivät muun muassa sellaisia kaasupilviä, joita ei erottunut näkyvän valon alueella.

Tutkitut galaksit olivat miljardeja vuosia vanhoja. Galaksien mahdollisilla asukkailla olisi siis ollut paljon aikaa valjastaa jopa galaksinsa tähtien energiaa tarkoituksiinsa. Kuitenkin joko älyä ei galakseissa ole tai sen asukkaat eivät vielä käytä niin paljoa energiaa, että sitä voi havaita ulkopuolelta helposti.

Vaikka Maan ulkoista älyä ei löytynyt, on menetelmä jatkossa kiinnostava tapa etsiä sitä. Aiemmin on tutkittu vain noin sataa galaksia, kun on etsitty älyä, eikä silloin ollut käytössä näin tarkkaa laitetta.

Mitään yleistä päätelmää älystä maailmankaikkeudessa ei tutkimuksesta voida tehdä, koska universumissa on satoja miljardeja galakseja. Nyt niistä tutkittiin vain murto-osaa.

Tutkimus julkaistiin Astrophysical Journalin liitteissä.

jesper
Liittynyt4.3.2009

Elämää ei löytynyt galaksien kartoituksessa

Kai tuossa tutkimuksessa haettiin tyypin III sivilisaatioita, Kardaševin asteikolla luokiteltuna , jotka pystyvät hyödyntämään koko galaksin energiaa. On mielestäni hieman outo mittari sivilisaation kehitykselle tuollainen energian kulutukseen perustuva luokittelu. Ei kai kehittynyt sivilisaatio välttämättä käytä paljon energiaa. Kehittynyt tekniikkahan mahdollistaa oikeastaan pienemmän energian kulutuksen. Aikamoisen energiasyöppö kulttuuri pitäisi olla, että sen kaukaa galaksin...

Heed not my earthly lot, for it hath little of earth in it.
- Edgar Allan Poe