Murchisonin meteoriitti iskeytyi Australiaan vuonna 1969. Siitä otettuja näytteitä tutkittiin nyt uusilla laitteilla ja hienovaraisilla menetelmillä. Kuva. The Natural History Museum Smithsonian

Meteoriiteista löydettiin kaksi etsittyä dna:n peruspalikkaa.

Maapallon kaiken elämän neljä keskeistä rakennuspalikkaa ovat soluissamme, sen dna:ssa­.

Dna-nauhan eli perimän muodostavat emäsparit A-T ja C-G. Ne ovat dna-nauhassa pareina kuin tikapuiden askelmat, kaksoiskierteisessä muodossa.

Elämälle tärkeimmät emäkset ovat adeniini (A) tymiini (T), guaniini (G), ja sytosiini (C) sekä myös viides, urasiili (U). Se esiintyy solun rna:ssa eli yleensä yksinauhaisessa perimässä.

Nyt nuo kaikki elämälle ja perimälle tärkeät emäkset ovat löytyneet asteroideista ja meteoriiteista, jotka ovat iskeytyneet maapallolle. Aiemmin oli löydetty vain kaksi.

Astrokemisti Yasuhiro Oba Hokkaidon yliopistosta löysi nyt ryhmänsä kanssa meteoriiteista kaksi dna:n emästä näistä neljästä, sytosiinin ja tymiinin.

Tutkijat pitävät epätoden­näköisenä, että alkeellista elämää kuitenkaan olisi syntynyt jo avaruuden kivien pinnalla.

Emäkset kuitenkin ehkä edistivät mutkikkaiden molekyylien ja siten myös alkeellisen elämän syntyä Maan päällä miljardeja vuosia sitten, kertoo verkkosivu Science Alert.

”Löysimme emäspareja hyvin pieninä pitoisuuksina. Niitä oli vain miljardisosia näytteen painosta”, Oba kertoi verkkopalvelu Live Sciencelle.

Japanilaislöytö todistaa, että Maahan iskeytyneet avaruuden kivet toivat aikoinaan mukanaan kaikkia elämälle tuttuja yhdisteitä. Näin oli arveltukin.

Emäkset syntyivät alun perin avaruudessa kertymäkiekossa, jossa oli paljon avaruuden kaasua ja pölyä. Syntyvä maapallo oli osa kertymäkiekkoa nuoren Auringon ympärillä.

Tutkijat uskovat, että emäkset syntyivät valokemiallisissa reaktioissa eri alkuaineista.

Japanilaiset tutkivat kolmea eri meteoriittia, jotka ovat 4,5–5 miljaridia vuotta vanhoja.

Maapalloon kohdistui noin 4–3,8 miljardia vuotta sitten runsas avaruuden asteroidien ja meteoriittien pommitus.

Maahan iskeytyneet kivet saattoivat hyvinkin sisältää kaikkia elämän yhdisteitä, joita nyt löydettiin.

Työn julkaisi tiedelehti Nature Communications.