Klooni 16 vuotta vanhan pakastehiiren aivosolusta. Kuva: National Academy of Sciences, PNAS (2008).

Japanilaistutkijat kloonasivat jäätyneitä hiiriä - ja uskovat kloonauksen onnistuvan myös mammutin jäänteistä.

Sukupuuttoon kuolleiden lajien "henkiinherättämistä" kloonaamalla on pidetty tähän asti pelkkänä science-fictionina, sillä nykyiset kloonaustekniikat edellyttävät eläviä soluja. Sellaisia taas ei löydy esimerkiksi ikiroutaan pakastuneista mammuteista, sillä jäätyminen rikkoo solut ilman laboratorioissa käytettäviä kryomenetelmiä.

Teruhiko Wakayama Koben Riken-instituutista onnistui kollegoineen kuitenkin saamaan aikaan terveitä klooneja hiiristä, joita oli säilytetty pakastimessa -20 celsiusasteessa yli 16 vuoden ajan. Mikä jännittävintä: hiiret oli jäädytetty ilman sen kummempia valmisteluja.

Sulatuksen jälkeen hiirten solut olivat odotetusti kuolleita. Tutkijat kuitenkin poimivat tumia hiirten eri elimistä ja ruiskuttivat niitä tyhjennettyihin munasoluihin. Näin synnytetyistä kloonialkioista kehitettiin kantasolulinjoja, joista lopulta saatiin aikaan eläviä kloonihiiriä.

Tutkijoiden yllätykseksi paras onnistumisprosentti saatiin aikaan aivosoluista.

Koska uusi menetelmä ei vaadi ehjää luovuttajasolua, tutkijat uskovat, että sitä voidaan käyttää uhanalaisten tai jo sukupuuttoon kuolleiden lajien kloonaamiseen niiden jäisistä jäänteistä.