Mikroskoopilla otetussa kuvassa solulaser tuottaa vihreää laservaloa.

Yhdysvaltalaistutkijat kehittivät laserille biologisen valonlähteen.

Laser on yli 50 vuotta sitten keksitty laite, joka tuottaa koherenttia valoa. Koherentissa valossa kaikki valoaallot ovat samanpituisia ja ne värähtelevät samassa suunnassa ja samalla taajuudella.

Kaikki laserit tarvitsevat jonkin valonlähteen, kuten esimerkiksi jonkin kemikaalin, kaasun tai puolijohteen. Nyt tutkijat ovat onnistuneet luomaan laserin, jonka valonlähteenä toimii elävä solu.

Harvard Medical Schoolin fyysikot valmistivat biologisen laservalolähteen sijoittamalla elävän solun heijastavaan nanokokoluokan kammiooon, joka seinät olivat eristäviä peilejä. Kun solulle annettiin pulsseina sinistä valoa, solu lähetti kirkkaan tasasuuntaisen vihreän lasersäteen. Solu säilyy hengissä laserin tuottamisessa.

Optisen vahvistamisen ilmiön aiheuttaa solussa olevat fluoresoivat proteiinit, jotka oli lisätty soluun geeniteknologialla. Kyseisiä proteiineja esiintyy luonnossa muun muassa joillakin merieläimillä, kuten meduusoilla.

Solulasereille uskotaan antavan täysin uusia mahdollisuuksia esimerkiksi solujen tutkimiseen, solunsisäiseen kuvantamiseen ja lääketieteeseen.

"Jatkossa lasersädettä ei tarvitse aina tuottaa ulkoisesti, että se saadaan syvälle kudokseen. Laser voidaan saada aikaan kudoksen sisällä", uskovat tutkijat Matle Gather ja Seok Hyun Yun.

Tutkimuksen julkaisi Nature Photonics.