Kansainvälinen tutkimusryhmä löysi kohteen, joka on ilmiselvästi näkymätön galaksi. Kohde on avaruuden alue, jossa on runsaasti galaksin lailla pyörivää ainetta, mutta ei yhtään tähteä. Koskaan aikaisemmin ei ole mokomaa ”nähty”. Näkymätön galaksi kuuluu 50 miljoonan valovuoden päässä olevaan Virgon galaksijoukkoon, joten se nimettiin VIRGOHI21:ksi.

Galaksi, tai pitäisikö puhua sen luurangosta, löytyi radiokaukoputkilla. Niillä havaittiin nimittäin aavistuksen verran kiekon muotoon jakautunutta vetyä. Vety muodostaa kuitenkin vain alle prosentin galaksin aineesta. Loput aineesta on näkymätöntä. Tähtitieteilijät tietävät tämän siitä, että näkyvä vetykiekko pyörii niin kuin galaksissa olisi yhtä paljon massaa kuin Linnunradan kiekossa.

”Jos kyse olisi tavallisesta galaksista, sen pitäisi olla melko kirkas ja näkyä jopa harrastajien kaukoputkilla”, selittää galaksin löytänyttä tutkimusryhmää johtanut Robert Minchin PPARC:in (The Particle Physics and Astronomy Research Council of UK) tiedotteessa.

Linnunradassakin on näkymätöntä ainetta, mutta vain 90 prosenttia. Tätä ainetta nimitetään pimeäksi aineeksi. Pimeän aineen olemassaolo tiedetään vain siitä, että sen vetovoima vaikuttaa kirkkaan aineen liikkeeseen. Sitä, mitä pimeä aine on ei tiedetä. Nyt löytynyt galaksi on siis lähes kokonaan pimeää ainetta ja sen havaitseminen saattaa auttaa pimeän aineen mysteerin ratkaisussa.

”Universumi on yhä täynnä salaisuuksia, mutta näyttää siltä, että alamme ymmärtää, miten pureutua niihin. Pimeä galaksi on todella jännittävä löytö”, hehkuttaa galaksin löytäneeseen tutkimusryhmään kuuluva Cardiffin yliopiston tutkija Jon Davies.