Daphnia pulex -vesikirppu on etevä sopeutumaan uusiin olosuhteisiin.

Vesikirppu Daphnia pulexin perimästä löytyi ennätysmäärä geenejä.

Kansainvälien tutkijaryhmä on selvittänyt ensimmäisen äyriäisen perimän järjestyksen. Kunnian sai parimillinen vesikirppu Daphnia pulex, jota käytetään yleisesti mallieliönä ympäristötutkimuksessa ja biologiassa.

Pikkuruisen vesikirpun perimä pursuaa geenejä. Niitä on enemmän kuin millään muulla eläimellä, jonka perimä tunnetaan.

Monet vesikirpun geeneistä ovat kaksoiskappaleita. Kolmannes niistä esiintyy ilmeisesti vain Daphnia-suvussa. Nämä geenit reagoivat herkästi ekologisiin haasteisiin, ja ne saattavat selittää vesikirpun kykyä mukautua elinympäristön muutoksiin.

Daphnia-suvun vesikirput ovat tärkeä lenkki makean veden ravintoketjuissa. Ne ovat myös otollisia tieteellisen tutkimuksen kohteita, sillä ne ovat läpikuultavia, niiden elinkaari on lyhyt ja niitä on helppo kloonata.

Vesikirput reagoivat sukkelasti ympäristöönsä. Ne esimerkiksi kasvattavat pyrstöpiikkejä ja suojakypärän reaktiona saalistajien kemiallisiin yhdisteisiin. Kirput niin ikään sopeutuvat monenlaisiin muutoksiin myrkyllisyydessä, happipitoisuudessa, lämpötilassa ja ravinnon laadussa.

Tutkijat toivovatkin, että vesikirpun perimän kartoitus auttaa paremmin ymmärtämään, miten erityisesti makeanveden eliöt sopeutuvat ympäristönmuutoksiin.