Mistä tulivat alkuperäiset amerikkalaiset? Ei pohjoisesta, todistelee uusi geneettinen tutkimus. Kuva: Henning Dalhoff / Science Photo Library

Pohjois-Kanadan jäätikköä halkovalla maakäytävällä ei ollut tarpeeksi ravintoa ja kasvillisuutta käytettäväksi.

Dna-tutkijat haastavat vakiintuneet teoriat siitä, miten ensimmäiset ihmiset saapuivat Amerikoihin.

Vakiokäsityksen mukaan jääkauden ihmiset siirtyivät Amerikoihin maakäytävää pitkin. Se kulki jäätikön välitse nykyisen Pohjois-Kanadan alueella.

Tämä ei voinut olla mahdollista uuden dna-tutkimuksen mukaan, kertovat biologit ja geneetikot tiedelehti Naturessa.

Tutkijat keräsivät näytteitä maakäytävän alueelta ja tutkivat niiden avulla, millainen sikäläinen ekosysteemi oli. Näin he loivat kattavan kuvan siitä, miten ja milloin erilaiset kasvit ja eläimet kehittyivät alueella ja miten jäinen maisema muuttui elinkelpoiseksi.

Vaikka monet ihmiset ovat kulkeneet maakäytävää pitkin Amerikoihin noin 12 600 vuotta sitten ja sen jälkeen, se oli kulkukelvoton sitä aiemmin.

Maakäytävältä puuttuivat muun muassa puut, joita olisi voitu käyttää työkaluihin ja polttoaineena. Alueella ei ollut myöskään lainkaan riistaa, joka oli välttämätöntä metsästäjä-kerääjille.

Siksi ensimmäiset amerikkalaiset tulivat muuta kautta. Tutkimuksen tekijät ehdottavat, että he tulivat meriteitse Tyynenmeren rannikkoa pitkin.

Keitä he olivat, siitä on kiistelty paljon.

Arkeologit ovat yhtä mieltä siitä, että ensimmäisiä amerikkalaisia eli Clovisin intiaanikulttuurissa nykyisen New Mexicon alueella.

Sieltä on löytynyt kivityökaluja ja esineitä, jotka ovat jopa 13 000 vuoden takaa. Tuohon aikaan maakäytävää oli mahdoton ylittää.

”Vaikka käytävä oli auki 13 000 vuotta sitten, vei useita satoja vuosia ennen kuin ihmisen oli mahdollista käyttää sitä”, sanoo Eske Willerslev.

Hän on evoluutiota tutkiva geneetikko Cambridgen yliopistossa St. Johnin Collegessa ja johti tätä uutta tutkimusta.

”Ensimmäiset ihmiset tulivat nykyiselle Yhdysvaltain ja Keski- ja Etelä-Amerikan alueille siis eri reittiä”, väittää Willerslev.

Ryhmä keräsi alueella todisteensa kaikista lajeista eikä keskittynyt vain joihinkin.

”Periaatteessa sekvensoimme dna:ta kaikista lajeista, aina bakteereista kasveihin ja eläimiin”, sanoo Willerslev.

Uutista on korjattu 15.8.2016 klo 14.31: Kyse ei ollut Beringinsalmen maakankaasta, kuten alkuperäisessä jutussa luki, vaan Pohjois-Kanadan jäätikköä halkovasta maakäytävästä.

Ensimmäiset amerikkalaiset tulivat rannikkoa pitkin, eivät jäätikön maakäytävän kautta

Käyttäjä2688 kirjoitti: Miksi maaeläimet olisivat olleet välttämättömiä ihmisille Beringinsalmen kannaksella? Meressä oli varmasti silloinkin kalaa ja hylkeitä. Niinpä. Taisivat ekat ihmiset tulla Suomenkin hylkeiden ja kalan perässä. Eivät tulleet hakemaan salaattia. Merta pitkin saattoivat silti mennä Ameriikkaan koska veneily on ollut kauan parempien ihmisten suosima harrastus. Oli helpompi seilailla pitkin rantoja kuin tarpoa jäisessä maisemassa.

Vesistöissä kasvavat toukat imevät muovia itseensä.

Mikromuovi eli alle viiden millin kokoinen ja vielä huomattavasti pienempi muovisilppu on tiedostettu valtavaksi ongelmaksi merissä ja vesistöissä.

Vaatteista, kosmetiikasta ja muista tuotteista irtoava mikromuovi päätyy luontoon eikä poistu sieltä. Ravinnon mukana sitä päätyy eläimiin, ja muovi kiertää ravintoketjussa.

Nyt Belfastin ja Readingin yliopistojen tutkijat ovat tehneet huolestuttavan havainnon. Hyttyset ja muut hyönteiset levittävät mikromuovia myös maanpäällisiin ravintoketjuihin, he raportoivat Biology Letters -lehdessä.

Hyönteisten toukat kasvavat vedessä, jossa ne siivilöivät mikroskooppisia muovinpalasia sisäänsä ruoan mukana. Muovi säilyy toukassa, kun se muodonmuutosten myötä kasvaa aikuiseksi hyönteiseksi.

Tutkijat syöttivät lintuhyttysen toukille mikroskooppisia muovinpalasia, kooltaan 2–15 mikrometriä. Mikrometri on millimetrin tuhannesosa. Mitä pienempää muovi oli, sitä enemmän sitä päätyi toukkiin.

Ällistyttävä havainto oli, että muovi ei hävinnyt toukista mihinkään, kun ne kokivat muodonmuutoksen ja kasvoivat aikuisiksi. Täysikasvuisessa lintuhyttysessä muovia oli huomattavia määriä.

”Toukat suodattavat ravintoa suuhunsa eivätkä ne erota, mikä on muovia ja mikä ruokaa. Ne syövät levää, joka on suunnilleen saman kokoista kuin mikromuovi”, kertoo eläintieteen professori Amanda Callaghan Belfastin yliopistosta The Guardian -lehdessä.

Callaghan pitää erittäin todennäköisenä, että myös muiden hyönteislajien vedessä elävät toukat syövät mikromuovia ja kuljettavat sitä aikuisina ympäriinsä. Hyönteiset päätyvät ruoaksi muun muassa linnuille, lepakoille ja hämähäkeille, ja sitä kautta muovia kulkeutuu maanpäällisiin ravintoketjuihin.

”Hyönteisparvien mukana muovia voi nousta ilmoille suuria määriä. Se on todella masentavaa. Tämä muovi ei katoa ikinä mihinkään”, tutkimusta johtanut Callaghan valittelee.

Englannissa mikromuovia on löydetty jo esimerkiksi päivänkorennoista ja vesiperhosista. Walesin joissa jopa puolella tutkituista hyönteisentoukista on mikromuovia sisuksissaan.

Merilinnuistakin on jo löydetty mikromuoveja, mutta aiemmin ei ole tutkittu, voisivatko ne levitä ravinnosta hyönteisten välityksellä.

”Tämä on aiemmin tuntematon reitti. Se altistaa sellaisetkin eläimet, jotka tavallisesti eivät muoville altistu. Emme vielä tiedä vaikutuksia”, Callaghan sanoo.

Mikromuovia päätyy hyttysiinkin