Maaperä Marsissa kelpaisi ruoan viljelyyn, joskin maa-aineksessa on paljon raskasmetalleja. Kuva: Nasa

Alankomaalaiset tutkijat selvittävät, miten viljely Marsissa ja Kuussa onnistuu.

Ensimmäinen sato on korjattu uusilta koeviljelmiltä, joilla matkitaan viljelyä Marsin ja Kuun maaperässä. Alankomaalaiset tutkijat onnistuivat kasvattamaan kymmentä eri lajia, kuten tomaatteja, herneitä, ruista, rucolaa, pinaattia ja retiisiä.

Kyseessä oli jo toinen kokeilu, jonka Wageningenin yliopisto on tehnyt. Ensimmäisellä keralla useimmat kasvit kuolivat, nyt ne sitä vastoin ne menestyivät hyvin. Erotukseksi edellisestä kokeesta kasvit kylvettiin tällä kertaa lavoille ruukkujen sijasta. Viljelyksille lisättiin myös ruohoa ja lannoitetta.

Marsin maaperän jäljitelmiltä saatiin yhtä hyvä sato kuin Maan oloja edustavilla verrokkipalstoilta.

”Tämä oli todellinen yllätys”, kertoo tutkija Wieger Wamelink. ”Se osoittaa, että Marsin maaperän jäljitelmällä on paljon potentiaalia, jos se valmistellaan ja kastellaan sopivasti.”

Kuun maaperäjäljitelmä ei ollut yhtä tuottava: satoa saatiin vain puolet siitä mitä toisilta alustoilta.

Hyvästä sadosta huolimatta tutkijat eivät syöneet kasvattamaansa ruokaa. Koeviljelmien maa-aines nimittäin sisältää raskaita metalleja kuten lyijyä, arsenikkia, elohopeaa ja runsaasti rautaa. Aineet saattavat päätyä kasvien syötäviin osiin ja tehdä niistä myrkyllisiä.

Uusi viljelykoe on tarkoitus aloittaa huhtikuussa, jos siihen saadaan joukkorahoitusta. Koe keskittyy ruoan turvallisuuteen. Viljelmiltä tutkijat toivovat sillä kertaa saavansa syömäkelpoista satoa, ja jos he onnistuvat siinä, he kutsuvat joukkorahoitukseen osallistuneet aterialle.

Kokeissa käytetään Yhdysvaltain avaruusjärjestö Nasan toimittamaa maa-ainesta, joka jäljittelee Kuun ja Marsin maata mahdollisimman uskollisesti. Mars-jäljitelmä on peräisin tulivuoresta Havaijilta, Kuu-jäljitelmä Arizonan autiomaasta.

Koeviljelmistä kertoi Science Daily.