Muinaisen linnun reisiluita löytyi Krimin niemimaalta autotien rakentamisen yhteydessä. Kuva: Nikita Zelenkov et al.

Strutsia muistuttanut lintu oli ehkä koostaan huolimatta nopea juoksija.

Euroopassa eli jättimäisiä, strutseja muistuttavia lintuja noin 1,5 miljoonaa vuotta sitten, Krimin niemimaalta tehty löytö paljastaa.

Pachystruthio dmanisensisiksi nimetty jättilintu painoi noin 450 kiloa ja sen päälaki oli noin 3,5 metrin korkeudella. Lintu oli noin kolme kertaa painavampi kuin strutsi ja lähes metrin korkeampi.

Tämä tekee lajista suurimman koskaan pohjoisella pallonpuoliskolla eläneen linnun sekä yhden kaikkien aikojen suurimmista linnuista.

Linnun mittasuhteet on päätelty reisiluista, joita löydettiin luolasta Krimin niemimaalta autotien rakentamisen yhteydessä.

Luiden iäksi määritettiin 1,5–1,8 miljoonaa vuotta. On siis mahdollista, että linnut elivät Euroopassa vielä ensimmäisten ihmisten saapuessa tänne noin 1,2 miljoonaa vuotta sitten.

Venäjän tiedeakatemian tutkijoiden mukaan jättilintu saattoi olla ensimmäisille ihmisille tärkeä saalis lihan, sulkien, luiden ja munankuorien takia.

Suuresta koostaan huolimatta Pachystruthio dmanisensiksen suhteellinen keveys antaa olettaa sen olleen nopea juoksija. Tämä auttoi lintua selviämään alueilla, joilla eli myös aikakauden tehokkaimpia saalistajia, kuten sapelihammastiikereitä ja jättiläishyeenoita.

Linnun yleisyydestä tai levinneisyydestä ei vielä yhden löydön perusteella voi sanoa mitään varmaa. Tutkijat arvelevat kuitenkin, että lintu olisi muiden muinaisten suurten lintujen lailla levinnyt laajemmin nykyisen Itä-Euroopan ja Turkin alueella.

Tutkimuksen julkaisi Journal of Vertebrate Paleontology.