Käyttäjä päättää silmänräpäyksessä, onko verkkosivusto syventymisen arvoinen.

Internetin käyttäjä arvioi verkkosivuston laadun silmänräpäyksessä. Kanadalaistutkimuksen mukaan mielipiteen muodostaminen vie vain 50 millisekuntia – kymmenen kertaa oletettua vähemmän.

”Kollegani uskoivat, että olisi mahdotonta oikeasti nähdä mitään alle 500 millisekunnin”, tunnustaa tutkija Gitte Lindgaard BBC:n uutisessa. Koehenkilöt todistivat kuitenkin toista: arviot syntyivät lähes yhtä nopeasti kuin silmä kykenee vastaanottamaan informaatiota.

Ensivaikutelma on myös varsin pysyvä. Mikäli ihminen ajattelee, että www-sivusto näyttää hyvältä, hän suhtautuu myönteisesti sen sisältöönkin. Hyvän ensivaikutelman antanut sivusto houkuttaa puoleensa yhä uudelleen, sillä se vahvistaa tunnetta oikean arvion tekemisestä.