Tähtitieteilijöiden suureksi yllätykseksi asteroidi Eroksen lähelle lähetetyn NEAR-satelliitin kuvissa näkyi vain muutama pieni kraatteri. Nyt Arizonan yliopiston tutkijat väittävät Eroksen ravistelleen törmäysjäljet olemattomiin.
NEAR-satelliitti (Ne...

NEAR-satelliitti (Near Earth Asteroid Rendezvous) kuvasi Erosta, joka on suurin Maan lähellä liikkuva asteroidi, vuosina 2001-2003. Otoksissa oletettiin näkyvän pienten asteroidien törmäysten ruvettama pinta. Toisin kävi. Sen sijaan niistä näkyi, että Eroksen pintaa peittää irtonainen kerros kivimurskaa. Siellä täällä oli myös suuria kivenmurikoita ja paikkoja, joissa irtonainen pintakerros oli luisunut kiinteän pinnan päältä.

“Joko jokin ilmiö oli hävittänyt pienet kraatterit tai sitten lähistöllä oli paljon oletettua vähemmän pieniä asteroideja”, muistelee Arizonan yliopiston tutkija James E. Richardson Jr tutkijoiden pohdiskeluja. Richardson tutki tietokonemallilla, miten 33 kilometriä pitkän ja 13 kilometriä leveän, kivimurskan peittämän Eroksen käy pienten asteroidien törmätessä siihen. “Kun yli metrin kokoinen asteroidi iskeytyy Erokseen, törmäys aiheuttaa globaalisia seismisiä värähtelyjä. Simulaatioissamme näkyy, miten nämä värähtelyt saavat irtonaisen kivi- ja pölyaineksen epätasapainoon”, kertoo Richardson yliopistonsa tiedotteessa. Ajan kuluessa värähtelyt “vyöryttävät” kivimurskaa kraattereihin. Näin Eros peittää hitaasti noin 90 prosenttia alle satametrisistä kraattereistaan.