Rasvasoluja ja niiden esiasteita (siniset pallot).
Kuva: Marie Csete.
Rasvasoluja ja niiden esiasteita (siniset pallot). Kuva: Marie Csete.

Naishormonin näyttää vaikuttavan liikunnan tavoin elimistön energiankäyttöön.

Yhdysvaltain maatalousministeriön tutkijat ovat löytäneet estrogeenista uuden aiemmin tuntemattoman ulottuvuuden. Se aktivoi geenejä, jotka säätelevät elimistön rasva-aineenvaihduntaa. Riittävä määrä estrogeeniä lihaksissa, maksassa ja rasvasoluissa rokottaa rasvasolujen kokoa ja rasvakudoksen kokonaismäärää. Ilmiö huomattiin hiirillä, joille aiheutettiin hormonivaje poistamalla niiltä munasarjat. Puuttuvan hormonin korvaus paransi jyrsijöiden rasva-aineenvaihduntaa. Havainnot julkaisee lähiaikoina Journal of Biological Chemistry.

Ihmisen lihoessa rasvasolut sekä suurenevat että lisääntyvät. Kypsät rasvasolut eivät pysty jakautumaan, mutta kudoksessa olevista sidekudossolujen esiasteista kypsyy jatkuvasti uusia rasvasoluja. Vastaavasti laihtuessa solut kutistuvat ja niiden määrä vähenee.

Estrogeeni on tärkeä hormoni sekä naisille että miehille. Jo pitkään on tiedetty, että naisilla vaihdevuosien jälkeinen estrogeenikato kerryttää elimistöön ylimääräistä rasvaa ja voi johtaa insuliiniresitenssiin ja aikuisiän diabetekseen.