Lasertähti syttyy (Sylvain Oberti/ESO).

Keinotähden avulla voidaan poistaa häiriöitä, joita ilmakehä aiheuttaa kaukoputkien havaintoihin.

Viiden vuoden ponnistelun jälkeen Euroopan eteläisen observatorion tähtitieteilijät ovat onnistuneet luomaan VLT-kaukoputkille keinotähden. Sen avulla poistetaan ilmakehän havaintoihin aiheuttamia häiriöitä.

Ylös suunnattu lasersäde saa ilmakehän natriumatomit hohtamaan 90 kilometrin korkeudella tähden lailla. Keinotekoinen tähti loistaa siis matalalla. Himmeäkin se on, eikä se siis näy paljain silmin. Siitä on kuitenkin suuri apu tähtitieteilijöille, sillä sen avulla VLT-kaukoputken (Very Large Telescope) havainnoista poistetaan ilmakehän haitallinen vaikutus.

Kyse on niin sanotusta adaptiivisesta optiikasta: kaukoputkella havainnoidaan sekä keinotähteä että tutkittavaa tähteä. Ilmakehän pyörteisyys vaikuttaa kumpaankin havaintoon. Koska keinotähti tunnetaan, sen havainnosta voidaan selvittää ilmakehän vaikutus. Sen perusteella kaukoputken tietokone kertoo peilin osasia kontrolloiville antureille, miten peilin muotoa on muutettava häiriön häivyttämiseksi. Kaukoputken erotuskyky kasvaa huomattavasti, ja maanpäälliset kaukoputket pärjäävät kisassa avaruuskaukoputkien kanssa.

Tekotähdestä kertoo Euroopan avaruusjärjestön tiedote.