Kosmisen taustasäteilyn lämpötilaerot on kartoitettu jälleen – entistä tarkemmin tietysti. Etelänavalla tehdyt uudet havainnot puoltavat käsitystä, jonka mukaan universumi laajenee kiihtyvään tahtiin.
Kosminen taustasäteily on jäänne universumin nuor...

Kosminen taustasäteily on jäänne universumin nuoruudesta. Se on ikään kuin universumin kuva hetkellä, jolloin säteilyn ja aineen tiukka yhteys katkesi. Universumi oli tuolloin noin 300 000 vuoden ikäinen. Havaitsemalla taustasäteilyn lämpötilaeroja selviää, miten nuoren universumin massa oli jakaantunut. Samalla selviää universumin massa.

Yhdysvaltain tiedesäätiön NSF:n tuella rakennettu Acbar-laite mittasi lämpötilakartan, joka kertoo, että universumin massasta 30 prosenttia on ns. pimeää ainetta, jota emme toistaiseksi ole nähneet. Universumin energiasta 65 prosenttia on vielä kummallisempaa, niin kutsuttua pimeää energiaa. Tällä energialla on työntövoimaa, joka kiihdyttää universumin laajenemista. Meille tutun aineen osuudeksi jää vain viisi prosenttia.

Kalifornian yliopistossa työskentelevän William Holzapfelin johdolla tehtyjen havaintojen suurin merkitys lienee kuitenkin se, että universumin kiihtyvä laajeneminen näkyi nyt usealla erilaisella laitteella. Näin saatu mittaustulos on varmempi kuin pelkästään yhdellä tavalla tehty havainto.