Autot saattavat saastuttaa jopa enemmän, jos tankkiin on lisätty biopolttoaineita. Kuva: Kuvapörssi.
Autot saattavat saastuttaa jopa enemmän, jos tankkiin on lisätty biopolttoaineita. Kuva: Kuvapörssi.

Euroopan unionin ympäristökomissaari Stavros Dimas myöntää, ettei unioni osannut ennakoida biopolttoaineita tukevan politiikan ongelmia.

Viimeaikaiset tutkimukset ovat herättäneet huolta siitä, että lisääntynyt bioetanolin ja -dieselin tuotanto voi johtaa ruoan kallistumiseen ja sademetsien tuhoutumiseen. Hiilidioksidipäästötkään eivät välttämättä tieliikenteen biopolttonesteillä vähene.

EU:n ympäristökomissaari Stavros Dimas myöntää, ettei komissio osannut ennakoida ongelmia, joita sen vaatimus lisätä biopolttoaineiden osuutta Euroopan tieliikenteessä aiheuttaisi. Dimas sanoi maanantaina, että on parempi luopua tavoitteesta kuin saavuttaa se aiheuttamalla vahinkoa köyhille tai pilaamalla ympäristöä.

Dimas kertoi BBC:n verkkouutisille, että EU aikoo ottaa käyttöön sertifikaatit, joiden avulla varmistetaan, että biopolttoaineet eivät aiheuta ympäristöhaittoja ja sosiaalisia ongelmia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Myös Britannian tiedeakatemia Royal Society julkaisi maanantaina biopolttoaineisiin varsin kriittisesti suhtautuvan raportin. Sen mukaan olisi asetettava kasvihuonekaasujen vähennystavoite. Sitä ilman biopolttoaineiden lisääminen tankkiin ei välttämättä auta vähentämään hiilidioksidipäästöjä lainkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla